Ce ar trebui să facem când șoferii de autobuz nu respectă regulile din trafic. Titi Aur subliniază o problemă de mentalitate

Un șofer de autobuz al STB a fost surprins recent de un călător când acesta se juca pe o aplicație de jocuri de noroc în timp ce conducea vehiculul la oră de vârf, cu 100 de oameni în spate. La scurt timp clipul postat de acest cetățean a devenit viral.

O greșeală impardonabilă a șoferului însă și a călătorului din transportul în comun, pentru că gestul lui s-a oprit la filmat, fără să atraga atenția autorităților, este de părere Titi Aur, invitatului lui Florin Răvdan la DC Conducem, emisiunea săptămânală, difuzată pe canalul de YouTube DCNEWS.  

„Pasagerul care l-a filmat nu a sunat la poliție, ci a publicat filmarea pe rețelele sociale. Sigur, l-a surprins comițând o ilegalitate, dar nu a semnalat incidentul autorităților, preferând să obțină atenție online. Poate nici nu a realizat pericolul în care se afla el însuși în acel moment. În final, Poliția s-a autosesizat, însă nu putem avea mereu această așteptare.

Problema este mai amplă. Noi, ca pasageri, nu știm nici măcar cum să ne comportăm în mijloacele de transport, fie că vorbim de autobuze, microbuze sau mașinile cunoscuților noștri. De multe ori vedem că șoferul face lucruri periculoase: merge cu viteză, numără bani în mers, se uită la telefon sau este vizibil obosit, i se închid ochii.

Un pasager atent ar trebui să observe aceste semne. Poți vedea în oglindă că șoferul e pe cale să adoarmă, dar de obicei oamenii stau liniștiți în mașină, gândindu-se: Lasă, știe el ce face. Ei bine, nu întotdeauna știe. Da, de cele mai multe ori șoferii își cunosc meseria, dar există și situații în care nu sunt în deplină capacitate, fie sunt constrânși, fie se simt rău, fie iau medicamente care le afectează atenția.

Au fost și cazuri tragice: un exemplu este cel al unui șofer de autobuz din Bârlad, orașul meu natal, care, acum câțiva ani, a suferit un infarct la scurt timp după ce a plecat din gară și a murit la volan. Din fericire, a avut reflexul să frâneze și autobuzul s-a oprit fără să lovească nimic. Dar nu mereu avem un astfel de noroc.

De aceea, pasagerii ar trebui să fie mai vigilenți. Nu e nevoie să faci un control medical șoferului înainte de urcare, dar poți observa dacă e ceva în neregulă: dacă pare somnoros, distras sau agitat. Trebuie să fim conștienți și să reacționăm în situațiile extreme.

În cazul șoferului filmat, pasagerul a intuit că nu e în regulă, dar în loc să anunțe autoritățile, a ales să obțină vizualizări pe internet, spunând: Ia uite ce am surprins eu! Ar fi trebuit, mai degrabă, să se gândească: Bine că am apucat să pun filmarea, că poate nu mai apucam dacă șoferul pierdea controlul mașinii.

Toate aceste exemple fac parte din cultura noastră și din capacitatea de a înțelege pericolul la care ne expunem atunci când suntem participanți la trafic, fie ca pietoni, bicicliști, trotinetiști, motocicliști, șoferi sau pasageri.

Trebuie să înțelegem că, odată ieșiți pe drumurile publice, suntem într-un posibil pericol. De noi depinde cât de mult ne expunem și cât de bine ne protejăm”, a explicat Titi Aur, expert în conducere defensivă.

Continuă explorarea

Degeaba se fac legi, dacă nu se repară drumurile

Cătălin Codescu, preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie (AVAC), trage un semnal de alarmă cu privire la numărul de accidente din România. Potrivit acestuia, degeaba se...
05 noi 2025, 14:03