Salariile derizorii ale profesorilor și performanța tot mai slabă. Cum se transmit generațiilor problemele de mentalitate

Dascălii sunt în impas, acum când noul val de măsuri de austeritate se resfrânge asupra lor. Din această cauză le lipsește motivația. Pentru asta preferă să facă meditații în loc să investească în actualizarea cunoștințelor și în diferitele metode de a-i face pe elevi să fie mai curioși.

Este un adevăr discutat pe larg în cadrul celei mai recente ediții a emisiunii DC Edu, moderată de profesorul Sorin Ivan, unde a avut-o invitată de această dată pe prof. univ. dr. Mihaela Rus, de la Universitatea „Ovidius” din Constanţa.

Sorin Ivan: „Lipsa de automotivare a profesorilor poate fi explicată, într-o anumită măsură, prin miza recompensei materiale. Salariile rămân la un nivel scăzut, iar în aceste condiții, profesorul se poate gândi: „Eu pot face asta, dar merită să fac tot acest efort? Merită să îmi cumpăr cărți, să investesc timp pentru această autoactualizare, când condițiile rămân aceleași?”

Astfel, mulți preferă să își dedice eforturile activităților private, precum învățământul de tip meditații, un sistem paralel despre care se vorbește adesea”.

Mihaela Rus: „Este foarte important modul în care profesorii percep autoeficacitatea în raport cu acest sistem. Este clar că vorbim despre un proces psihologic complex de adaptare la schimbare. Mentalitățile și atitudinile devin factori determinanți ai eficienței educaționale.

În momentul în care decid să am o rezistență mai scăzută la schimbare și să accept tot ceea ce vine spre mine ca și cadru didactic, ajung să transmit generațiilor pe care le educ o problemă de atitudine și de mentalitate”.

  

Continuă explorarea