În cea mai recentă ediție a emisiunii DC Conducem, expertul în conducere defensivă Titi Aur a explicat care sunt riscurile și la ce trebuie să fim atenți atunci când amortizoarele mașinilor încep să se uzeze prea mult. Procentul uzurii este foarte important iar în cazuri extreme pot face diferența între viață și moarte spune invitatul lui Florin Răvdan, gazda emisiunii.
„Am o zonă cu denivelări și, zilele trecute, am refăcut această experiență: să mergi cu o mașină fără suspensie. Apoi am mers cu același model de mașină, dar cu suspensia în regulă. Diferența este enormă.
În zona aceea cu denivelări, când treci fără să frânezi, ai impresia că sare mașina de pe drum, de pe șosea. În schimb, cu mașina cu suspensia bună, aproape că nu simți nimic.
Iar când frânezi, spațiul de frânare se triplează. Adică, pe o zonă cu denivelări și puțin nisip, la 60 km/h, diferența între a frâna cu o mașină în stare bună și a frâna cu una identică, dar cu suspensia stricată, este uriașă.
Sigur, în realitate nu circuli chiar cu suspensia complet stricată, dar am făcut asta ca să observ diferența între extreme: suspensie perfect funcțională (nu neapărat nouă) și suspensie complet compromisă. Ei bine, ajungi la un spațiu de frânare triplu doar din cauza amortizoarelor.
Aceleași anvelope, aceleași frâne, aceeași reacție, totul identic. Este incredibil. Ai spune că nu se poate, dar da, se poate.
Orice variantă intermediară de uzură a suspensiei trebuie luată în calcul. Cu suspensia trebuie să mergi de la 100% eficiență până la maximum 70%. Sub 70%, trebuie să schimbi amortizoarele.
Pe vremuri, tata schimba amortizoarele doar când „băteau”, adică, atunci când erau complet terminate. Îl întreba vecinul: „Vecine, ai schimbat amortizoarele?” Iar el răspundea: „Nu, că încă nu bat.”
Ce înseamnă „când bat”? Când treceai printr-o groapă, făceau „clap” pentru că nu mai aveau lichid deloc, erau complet uscate. Așa se întâmpla în anii '80.
Probabil chiar și la începutul anilor '90, se schimba amortizorul doar când era complet compromis. Dar, corect, conform tuturor testelor, trebuie schimbat când eficiența lui scade sub 70%”, a explicat Titi Aur, expert în conducere defensivă.