În cadrul emisiunii DC Conducem, Titi Aur, expert în conducere defensivă, a vorbit despre provocările cu care se confruntă șoferii în condiții de ploaie și inundații. El a subliniat că aceștia trebuie să fie mereu atenți la cât de uzate sunt anvelopele și să adapteze viteza în funcție de starea drumului. 

Cauciucuri de vară vs. cauciucuri de iarnă: care sunt mai bune când plouă torențial?

Când plouă cu găleata, alegerea anvelopelor potrivite poate schimba complet situația pe șosea. Titi Aur a explicat ce trebuie să ai în vedere când conduci pe drumuri acoperite de apă și care sunt cele mai eficiente cauciucuri în astfel de condiții. 

„Sunt inundații în multe zone, unele locuri sunt afectate doar de ploi, la modul că este apă multă pe șosea sau noroi. Cum circulăm în zonele astea?”, a întrebat moderatorul emisiunii. 

„Păi, sunt mai multe situații. Situația unu: ploaie normală, și atunci trebuie să adaptăm la aderență mai mică, să știm de fiecare dată ce anvelope avem. Am primit întrebarea, la un moment dat, dacă anvelopele de iarnă sunt mai bune decât anvelopele de vară pe ploaie. Da! Pe ploaie torențială, anvelopa de iarnă este mai bună. Dar doar pe ploaie torențială. N-o să montăm acum anvelope de iarnă pe zona de ploaie și pe urmă… Și, atunci, anvelopa de vară este foarte bună pe ploaie, doar că depinde de cât de uzată e. 

Și, atunci, eu, cel de la volan, trebuie să știu în permanență ce anvelope am – de vară în cazul ăsta, dar ce anvelope am. Adică, în primul rând, calitatea anvelopei, dacă sunt mai performante sau mai puțin performante, pentru că ele sunt pe diferite clase, pentru apă, pentru frânare, pentru zgomot… deci trebuie să știu ce anvelope am”. 

Anvelope mai uzate, risc mai mare de acvaplanare 

„Dar, dacă nu știu astfel de detalii, trebuie să știu cât de uzate sunt. Anvelopa nouă are 8 mm adâncimea canalului și am voie să merg până la 1,6 mm. De la 3 mm în jos, anvelopa de vară și de la 4 mm în jos, anvelopa de iarnă, nu mai merg din motive de siguranță, nu din motive de lege. 

Trebuie să știu că, dacă am o anvelopă nouă, cu adâncimea canalului de 8 mm, atunci voi trece mai ușor peste apă și probabilitatea de acvaplanare e mai mică, iar cu cât e mai uzată, înspre 3 mm, probabilitatea de acvaplanare e mai mare”, a explicat Titi Aur la DC News TV. 

Cum influențează tipul de asfalt și viteza riscul de acvaplanare? 

Când plouă torențial, nu doar anvelopele contează, ci și tipul de asfalt pe care conduci. Asfaltul fin poate crește riscul de acvaplanare, motiv pentru care este esențial să adaptezi viteza în funcție de aceste condiții și de starea anvelopelor. 

„Mai mult, asfaltul acela fin, cum este masa la noi aici, înseamnă și probabilitate de acvaplanare mai mare. De ce? Pentru că apa este aruncată din fața anvelopei doar prin canale, și nu și prin porii asfaltului. Când e asfalt din acela poros, apa este împinsă și prin porii asfaltului, adică mai continuă într-un fel canalul anvelopei prin canalele din asfalt.  

Și, atunci, trebuie să știu pe ce asfalt merg, cu ce anvelope merg și ce pot să adaptez. Ploaia n-o pot adapta, dar pot adapta viteza. Cu cât am o anvelopă mai puțin performantă, în sensul că este mai uzată sau că nu este de mare calitate, cu cât plouă mai mult, cu cât e asfaltul mai lucios, cu atât merg mai încet”, a conchis Titi Aur.