
De ce are nevoie școala românească pentru a oferi educație de calitate
Eugen Ilea, președintele Federației Naționale a Părinților, PROEDU, spune că școala românească are nevoie de profesori bine pregătiți, finanțare adecvată și spații corespunzătoare pentru elevi. El atrage atenția asupra lipsei a peste 30.000 de cadre didactice și asupra problemelor create de clasele supraaglomerate și comasările școlare.
"Avem, într-adevăr, și ne-am dorit, este un target al meu personal, nu știu dacă se va îndeplini, ca tot ceea ce înseamnă învățământ să înceapă de dimineață. Copiii noștri să rămână în continuare la școală, să servească o masă caldă, să își încheie toate activitățile educaționale undeva în jurul orei 17:30, urmând ca după aceea să meargă în familie. Acesta este unul dintre aspectele pe care ni le dorim și este foarte important atunci când vorbim despre educație de calitate.
Un al doilea aspect ar fi resursa umană.
Resursa umană, adică respectiv cadrele didactice. Din păcate, din ce știu și din cunoștințele pe care le am în ultima perioadă, a crescut numărul de cadre didactice care predau fără să aibă competențele necesare pentru a lucra cu copiii noștri. Conform statisticilor, avem o lipsă de aproximativ 30.000 de cadre necesare pentru a putea acoperi toate posturile unui sistem de învățământ preuniversitar așa cum ar trebui.
Noi am solicitat Ministerului să ia în considerare aceste lucruri și să vină cu soluții din zona universitară. Să avem absolvenți de facultate care să fie îndreptați către sistemul de învățământ. Este treaba ministerului să facă profesia de profesor atractivă.
În primul rând, prin salariu. Salarizarea este esențială. Ne întoarcem la ce spuneam mai devreme: finanțarea. O finanțare adecvată poate să ducă la o educație de calitate. În ultimii 10-15 ani, nu am depășit 3,2% din PIB pentru educație.
Avem nevoie și de infrastructură. Avem nevoie de spații adecvate pentru învățare. Acum aducem 36 de copii într-o clasă unde până mai ieri erau 26-29. Spațiul respectiv nu mai este potrivit pentru educație.
Comasarea a plecat tot de la ideea reducerii deficitului bugetar. 300 de lei per comasare, credeți-mă, este de râs. Am comasat o unitate școlară cu altă unitate școlară, iar distanța între cele două unități este de câțiva kilometri. Nu poți să faci o astfel de comasare. Desființezi anumite posturi de director, transformându-le în directori adjuncți, cu o diminuare bugetară de doar 300 de lei. Nu așa se face", a explicat Eugen Ilea, președintele Federației Naționale a Părinților, PROEDU.