Lucrările de modernizare la Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii au trecut de prima etapă. După ce vor fi terminate, conform estimărilor, în 2028, de aici vor putea decola avioane de tip F-16.

Acest loc este un punct strategic esențial. De aceea, aceasta este una dintre cele mai mari investiții ale SUA în România, în sectorul de apărare, cheltuielile ridicându-se la peste 330 milioane de euro.  

Cătălin Podaru CEO Leviatan Group, compania care face parte din asocierea care se ocupă de proiectarea și execuția lucrărilor a fost prezent în platoul DCNews unde a vorbit și despre acest proiect de amploare.

„Am finalizat în integralitate partea de proiectare și am continuat cu faza întâi a proiectului, întrucât el a fost gândit într-un framework de dezvoltare multifazic.

Realizarea fazei întâi a infrastructurii pentru F-16 la Câmpia Turzii în 2024 a avut un maxim al lucrărilor, pentru că acolo am reușit niște volume impresionante de lucrări. Pe de o parte, avem zona extinsă de lucrări de platforme și căi de rulare aeroportuare, în care presupun un nivel înalt și de expertiză, cât și de calitate.

Aici am avut alături de noi partenerul care este recunoscut la nivel internațional, britanic Lagan, care are (proiecte) de la NASA până la bază de F35 în Anglia. Am colaborat foarte bine și ne-au validat, pe de o parte, performanța și calitatea lucrărilor. Pe de altă parte, în paralel am realizat partea de infrastructură edilitară, care este un element critic în dezvoltarea viitoare a bazei.

Aici vorbim de rețele de canalizare pluvială, rețele termice, electrice. Apoi, am avut zona construită cu foarte multe facilități complexe care țin de exploatarea acestei infrastructuri. Acestea sunt în conformitate, pe de o parte, cu standardele românești din aviație, standardele NATO și cu o serie întreagă de standarde impuse de partenerul american cu precădere”, a declarat Cătălin Podaru.

Invitatul a vorbit și despre ce oferă unele dintre aceste adăposturi pentru avioanele de luptă performante, precum F-16.

„Complexitatea exploatării acestor echipamente foarte performante, cum sunt avioanele F-16, dar foarte sensibile, a fost o mare provocare. Ce a însemnat practic acest proiect, ce ați dezvoltat în zona aceasta? Mă refer la hangare”, întreabă gazda emisiunii, jurnalistul Tudor Curtifan.

„Sunt diferite facilități și, când zic facilități, mă refer la clădiri sau funcțiuni pentru exploatare. Aici vorbim de partea de sheltere, unde avioanele stau pregătite pentru acțiune. Sunt hangare pentru zona de mentenanță cu nivele diferite de complexitate, unde sunt foarte multe sisteme ale clădirii care trebuie să acomodeze condițiile pentru realizarea acestei mentenanțe. Avem una de tip operațional rapidă și una de nivel intermediar.

Sunt și alte facilități care țin de exploatare indirectă, adică de infrastructură, centrale termice, camere unde se gestionează aceste sisteme de utilități, care au nivele de complexitate pe automatizări și în raportare, în centre de conectare între piste și așa mai departe.

Am avut și zona foarte importantă de balizaj, care a trebuit integrată în infrastructura actuală și, de asemenea, inclusiv aceste tipuri de lucrări, care sunt lucrări specifice, au trebuit realizate în acest ritm alert, cu o precizie foarte mare. Aici am avut parteneri care au venit alături de noi și au facilitat realizarea rapidă și la nivelul de calitate, cât și integrarea sistemelor de automatizare.

De aceea, complexitatea și volumul acestui proiect au fost extrem de ridicate, și totuși ne-am bucurat că am reușit să păstrăm ritmul pe care ni l-am propus încă de la început, având în vedere importanța strategică a proiectului și beneficiile multiple ale realizării lui”, a explicat CEO-ul companiei de construcții Leviatan Group.