Ramona Colea, CEO FlightClaim, a comparat legea europeană a drepturilor pasagerilor de avion cu asigurarea obligatorie auto, RCA.

Într-un interviu pentru DCNews TV, aceasta a vorbit despre paşii pe care trebuie să îi facă orice pasager care întâmpină întârzieri sau anulări de curse.

„Nu există ideea de şanse mici sau şanse mari de anulare sau întârziere. Oricine munceşte, greşeşte. Problemele tehnice apar la orice companie aeriană, indiferent că e low-cost sau cu notorietate. Diferenţa o face modul în care compania aeriană răspunde solicitării pasagerilor, asistenţei pe care aceştia o primesc. Legea menţionează că atunci când zborul este anulat sau întârzierea presupune rămânerea pasagerilor peste noapte, sunt companii care fac eforturi de a trimite pasagerii la hotel, de a da un transport şi o masă până la momentul în care zborul este reluat.

În schimb, sunt companii, şi nu puţine, care abandonează pasagerii în aeroport. Iar mulţi nu au posibilitatea să meargă la un hotel. Sunt ţări, precum Marea Britanie, Elveţia, care sunt extrem de scumpe. Să te cazezi cu întreaga familie trebuie să ai o sumă serioasă de bani în buzunar, chiar şi la finalul vacanţei”, a explicat aceasta.

Ce faci când compania aeriană te abandonează

„Dacă eşti lăsat pe cont propriu, nu doar că trebuie să ceri compensaţii, dar trebuie să soliciţi şi decontarea costurilor generate de aceste probleme. Iată că dintr-o problemă a companiei, devine şi o problemă personală a ta. Tu, ca pasager, ai această sumă de bani cheltuită. Unii sună la familii în ţară să le trimită bani sau să le plătească cazările. După care trebuie să aştepte până când compania aeriană să le ramburseze cheltuielile, dacă le răspund.

Mai sunt situaţii în care zborul este anulat, iar pasagerul trebuie să îşi cumpere un bilet nou. Sunt cheltuieli mari. Am făcut noi o verificare, iar fiecare pasager ar avea cheltuieli de aproape 600-700 euro, dacă punem cazare, bilet nou, transport, masă. Deci sunt bani pe care pasagerul trebuie să îi primească de la compania aeriană. Dar sunt mulţi care renunţă la zbor, urmând să ceară de la compania aeriană preţul pe călătoria neefectuată. Ei nu îşi pot permite să cumpere un bilet nou, luat din scurt, şi atunci renunţă la călătorie”, a mai spus Ramona Colea.

Legea drepturilor pasagerilor, ca un RCA

„Un alt lucru pe care aş vrea să îl menţionez, pentru că ne cer pasagerii de multe ori. Decontul cazării de la destinaţie. Acest lucru nu se poate face. Cheltuielile preplătite, tot ce am rezervat fără a avea legătură cu anularea, nu se decontează. Cu alte cuvinte, se decontează doar cheltuielile cauzate de anulare. Acestea sunt sumele care pot fi solicitate de la compania aeriană. Evident, în plus, compensaţiile de 250, 400, 600 euro. Compensaţiile sunt în plus faţă de sumele pe care compania ni le datorează pentru cheltuielile făcute, dovedite cu bonuri, facturi, chitanţe. E ca un fel de RCA, dacă putem spune aşa. Noi suntem asiguraţi, ca pasageri, automat, doar prin prisma faptului că decolăm din UE”, a completat Ramona Colea.