Psihologul Mihaela Avramescu semnalează transformările majore din comportamentul noii generații, determinate de impactul tehnologiei, de modificările din structura familială și de metodele moderne de parenting, adesea aplicate uniform, fără a ține cont de particularitățile fiecărui copil.
„În primul și în primul rând, datorită acestei epoci a informatizării, fluxul informațional pe care acești copii îl primesc este mult, mult, mult diferit de ceea ce am primit noi, generațiile trecute.
Iarăși, datorită faptului că, din punct de vedere social, s-a schimbat foarte mult din anii anteriori. Înainte, copiii erau considerați ai comunității și, ca atare, toată comunitatea era cea care participa la educația copilului. Astăzi, copiii au crescut într-un nucleu familial în care există doar părinții și, eventual, bunicii.
Și, ca atare, modul lor de relaționare cu societatea este puțin diferit față de generațiile trecute. Dacă ne readucem aminte, nu trebuia neapărat, în ceea ce privește reacția socială a adolescentului, să răspundă doar în fața părintelui sau a profesorului. Nu aruncam pe jos, nu scuipam, nu ne băteam, nu ne certam doar pentru că ne era frică sau rușine, la un moment dat, că ne vede un vecin, un coleg de serviciu al părinților, cineva din școală.
Pe când acum, copiii, adolescenții răspund doar în fața părinților. Lucrul ăsta nu se mai întâmplă. Și, ca atare, principiul lor de manifestare este mult mai liber, chiar și dincolo de teama socială.
Știți cum este cu parentingul acesta? Este exact ca atunci când am întrebat, la un moment dat, la o conferință de medicină, de ce nu s-a descoperit încă tratamentul pentru cancer, în condițiile în care acum suntem, într-adevăr, într-o epocă de dezvoltare masivă și intensă.
Problema este – ceea ce mi s-a explicat și apoi am și studiat că, da, noi știm că există cancer localizat la plămâni, sân, ovare, colon, dar manifestările fiecărui tip de cancer sunt în funcție de persoană. Și, existând atâtea tipuri de cancer câte persoane, este foarte greu să găsești un medicament care să funcționeze la toate.
Fix așa este și cu metodele de parenting. Părinții învață, se chinuiesc, încearcă să înțeleagă, dar uită că fiecare copil este diferit și că ceea ce funcționează în mod general la 20 de copii, la copilul lor s-ar putea să nu funcționeze, ba din contră”, a explicat Mihaela Avramescu, psiholog.