La fel ca în timpul unui test anterior din luna ianuarie, compania SpaceX a multimiliardarului Elon Musk a pierdut din nou cea de-a doua treaptă a megarachetei sale Starship, joi, dar a reuşit totuşi să recupereze prima ei treaptă în cadrul unei manevre spectaculoase, informează AFP.
„Am pierdut contactul cu vehiculul”, a anunţat cu o voce gravă Dan Huot, un director de la SpaceX, într-o transmisiune video.
„S-a întâmplat şi data trecută, aşa că avem ceva experienţă în acest domeniu”, a adăugat el cu o notă de ironie, subliniind că SpaceX colaborează „îndeaproape cu autorităţile de control al traficului aerian”.
Autoritatea americană de reglementare a aviaţiei, FAA, a anunţat că a suspendat imediat anumite lansări şi „a încetinit pentru scurt timp aeronavele” pentru a evita o posibilă coliziune cu reziduurile spaţiale.
De asemenea, FAA i-a ordonat companiei SpaceX să efectueze o anchetă cu privire la acest nou incident, aşa cum a făcut-o şi în ianuarie. În cursul serii de joi, compania a confirmat pe reţeaua de socializare X că racheta a fost supusă unei „dezasamblări rapide neprogramate”, adică unei explozii, în timpul ascensiunii sale.
„Înainte de sfârşitul ascensiunii, un eveniment energetic apărut în secţiunea din spate a lui Starship a provocat pierderea mai multor motoare Raptor. Acest lucru a dus la o pierdere a controlului altitudinii şi, în cele din urmă, la o pierdere a comunicării cu Starship. Contactul final cu nava Starship a avut loc la aproximativ 9 minute şi 30 de secunde după lansare”, a precizat compania SpaceX într-un comunicat.
În timpul precedentului zbor de testare de la jumătatea lunii ianuarie, vehiculul spaţial a avut aceeaşi soartă, provocând o ploaie de resturi strălucitoare deasupra Mării Caraibilor, cu pagube materiale minime în Insulele Turks şi Caicos, la peste 2.500 de kilometri de locul de lansare.
Videoclipurile publicate joi pe reţelele de socializare au arătat dâre strălucitoare pe cerul din Bahamas. Contactat de AFP, Guvernul din Bahamas nu a făcut deocamdată declaraţii pe această temă.
Reutilizare
Având o înălţime de 123 de metri, de mărimea unei clădiri cu 40 de etaje, racheta Starship, pe care compania SpaceX o dezvoltă pentru călătorii spre Lună şi spre planeta Marte, a fost lansată în siguranţă din statul american Texas joi, puţin după ora locală 17:30 (23:30 GMT).
La câteva minute după lansare şi separarea celor două trepte, propulsorul, denumit Super Heavy, a început o coborâre controlată spre rampa de lansare înainte de a fi imobilizat cu ajutorul unor braţe mecanice instalate pe turnul de lansare.
Este o manevră extrem de complexă, pe care compania americană a reuşit să o realizeze joi pentru a treia oară, în aplauzele şi ovaţiile echipelor sale. „Wow, nu ne vom plictisi niciodată de asta”, a exclamat Kate Tice, angajată a SpaceX.
La scurt timp după aceea, cealaltă treaptă a rachetei, aflată încă în etapa de ascensiune, a apărut că începuse să se învârtă în jurul propriei axe. Ulterior, compania SpaceX a anunţat că a pierdut controlul asupra vehiculului, ceea ce a provocat fiori în rândurile echipelor sale.
Ambiţia lui Elon Musk este de a recupera în cele din urmă acest vehicul, denumit Starship, care este a doua treaptă a rachetei şi care dă numele întregului aparat de zbor, astfel încât racheta să devină complet reutilizabilă, ceea ce ar reduce considerabil costurile şi resursele necesare.
Proximitate
Aceste explozii sunt departe de a fi însă primele care au loc în timpul unui zbor de testare al Starship, deoarece SpaceX îşi dezvoltă rachetele la viteză maximă şi se bazează pe mai multe lansări de prototipuri pentru a corecta apoi foarte repede orice probleme întâlnite într-o situaţie de zbor în condiţii reale, chiar dacă acest lucru înseamnă mai multe explozii.
Este vorba despre o filosofie care a contribuit decisiv la succesul companiei americane, care nu este însă scutită de critici.
Mai multe asociaţii au depus plângere împotriva autorităţilor americane, acuzându-le că au evaluat greşit impactul de mediu, în condiţiile în care baza spaţială din Texas se află în proximitatea unor zone naturale protejate.
Iar apropierea ideologică a lui Elon Musk de preşedintele Donald Trump a stârnit temeri legate de posibile ingerinţe în acţiunile autorităţilor de reglementare.
În timpul preşedinţiei lui Joe Biden, Elon Musk, cel mai bogat om din lume, a pus adeseori sub semnul întrebării deciziile adoptate de FAA, pe care a acuzat-o că exercita o supraveghere excesivă a companiei sale.
Potrivit Bloomberg, un inginer al companiei SpaceX a mers la sediul autorităţii de reglementare în urmă cu două săptămâni, îndemnându-şi echipele să lucreze la un program ce vizează desfăşurarea a mii de sateliţi Starlink, dezvoltaţi tot de Elon Musk, în caz contrar riscând să-şi piardă locurile de muncă.
Acest lucru a fost dezminţit însă de SpaceX. „Articolele recente despre SpaceX şi FAA sunt false”, a declarat compania pe reţeaua de socializare X, care este deţinută, de asemenea, tot de Elon Musk.