Numărul copiilor născuţi în Japonia s-a prăbuşit în 2024, când s-au înregistrat doar 720.988 de naşteri, un record negativ produs după 8 ani de declin al natalităţii, conform unui anunţ făcut joi de Ministerul Sănătăţii de la Tokyo, transmite Reuters.

Astfel numărul naşterilor a scăzut cu 5% în cursul anului 2024 faţă de anul precedent, în pofida măsurilor luate în 2023 de guvernul fostului premier Fumio Kishida pentru a încuraja natalitatea. În plus, anul 2024 a adus şi un record al mortalităţii, înregistrându-se 1,62 de milioane de decese, adică mai mult de două decese pentru fiecare naştere.

Deşi rata natalităţii a crescut în Coreea de Sud vecină în 2024 pentru prima dată în ultimii 9 ani, datorită măsurilor de încurajare a căsătoriilor şi natalităţii, tendinţa în Japonia este în continuare în scădere.

Acest declin al natalităţii în Japonia este pus pe seama faptului că în ultimii ani s-au înregistrat tot mai puţine căsătorii, începând cu perioada pandemiei COVID-19, conform lui Takumi Fujinami, economist la Japan Research Institute.

Deşi numărul căsătoriilor a crescut cu 2,2% în 2024, ajungând la 499.999, această creştere s-a înregistrat după prăbuşiri abrupte, aşa cum a fost cea de 12,7% din 2020.

„Impactul ar putea fi resimţit şi în 2025”, a comentat Fujinami.

La fel ca şi în unele ţări occidentale, doar foarte puţini din fiecare 100 de copii din Japonia se nasc în afara căsătoriilor, fapt care indică o corelaţie statistică puternică între căsătorii şi natalitate.

Informaţiile publicate în această săptămână conform cărora rata natalităţii în Coreea de Sud a crescut la 0,75 în 2024 de la 0,72 în 2023 sugerează că această ţară asiatică, ce se confruntă la rândul ei cu o profundă criză demografică, se află pe un drum bun.

În Japonia, cele mai recente date, din 2023, arată că o femeie are 1,20 copii.

Experţii sunt de părere că trendul pozitiv pe care a intrat Coreea de Sud este legat de sprijinul guvernamental axat pe trei domenii – cel al echilibrului familie – carieră, al îngrijirii copiilor şi al locuinţelor, dar şi pe campania prin care companiile sunt chemate să faciliteze şi să-i îndrume pe angajaţi spre întemeierea de familii.