Prof. univ. dr. emerit Ioan Neacșu a fost invitat în emisiunea „DC Edu”, unde a discutat despre cel mai bun moment din zi pentru a învăța, dar și despre profesori, calitatea și eficiența educației în România. 

Ce se întâmplă dacă înveți noaptea pentru un examen?

Profesorul Ioan Neacșu a vorbit despre dezavantajele învățatului pe timpul nopții, explicând că mintea noastră nu este pregătită să absoarbă eficient informațiile în acest interval. El a subliniat că e important să repetăm materialele înainte de culcare, deoarece în timpul somnului creierul rearanjează și procesează mai bine tot ce am învățat. 

„Pentru cei care învață noaptea, o să spuneți că e stilul de învățare mai nocturn. Nu e așa de bun și am și argumente. Când este psihicul uman pregătit să învețe mai bine? Cel mai bine ar fi ca, înainte de un examen, (elevul – n.n.) să repete ce a învățat înainte de a se culca, pentru că peste noapte lucrurile se reașează.  

Intervin alte unde ale creierului, pentru că ființa umană, sau mai bine zis, creierul ființei umane, este definit prin prezența a 5 mari tipuri de unde: alpha, beta, theta, delta și gamma. Nu trebuie neapărat să știm fiecare ce și cum face, ci mai ales când sunt utile unui proces de educație pozitiv.  

Dau un exemplu: cu un copil care este zburdalnic, mai iritat, mai indisciplinat, trebuie să ai răbdare până intră într-o zonă mai liniștită. Dacă el este deja liniștit, atunci poți să acționezi, nu trebuie să-l aștepți”, a spus dr. Ioan Neacșu la DC News TV. 

Rolurile profesorilor în viața elevilor: formator, consilier, terapeut

Prof. univ. dr. emerit Ioan Neacșu a discutat despre multiplele roluri pe care le are un profesor, subliniind că acesta nu este doar un transmițător de informații, ci și un consilier, un îndrumător și chiar un terapeut.  

El a explicat că impactul profesorului variază în funcție de disciplină, dând exemplul profesorilor de literatură sau muzică, care au un rol mai terapeutic comparativ cu cei de matematică, unde accentul este pus mai mult pe voință și efort mental. 

„Sincer vorbind, profesorul are ca resursă și sursă existentă mai multe roluri. Nu e numai cel de transmițător sau de formator. El este și consilier, un om care te îndrumă, un om care face terapie.  

De exemplu, un profesor de literatură sau de muzică, ca și cel de sport, spre deosebire de profesorul de matematică, are un impact mai terapeutic, în timp ce cel de matematică se concentrează mai mult pe dezvoltarea voinței, a efortului și a abilităților mentale. 

Muzicalitatea se produce la întregul sistem nervos. Ideea aceasta a teoriei oglinzii… Te poți uita la un elev, dar cel mai adesea să te uiți și la tine”, a mai spus profesorul.