Ana-Maria Zamfir, psiholog clinician, a fost invitată la emisiunea „Părinți Prezenți” de la DC News TV, unde a vorbit despre importanța introducerii educației pentru supraviețuire în școli, cu lecții practice de prim ajutor și gestionarea situațiilor de criză, abilități care pot salva vieți. 

Cine te învață să salvezi o viață, dacă școala nu o face?

Deși școala oferă cunoștințe teoretice, ea nu îi pregătește pe elevi pentru situații reale de viață, cum ar fi acordarea primului ajutor sau gestionarea unor crize. De multe ori, copiii nu știu cum să reacționeze în fața unui pericol, să ia măsuri practice care le-ar putea salva viața, crede Ana-Maria Zamfir.

„Școala nu acoperă toate nevoile sau tot ce ar trebui să-și însușească un copil. Pe partea de abilități emoționale se discută foarte puțin. (…) Ce important ar fi să se introducă, ca studiu obligatoriu, ce înseamnă primul ajutor, de exemplu. 

Aceasta ar fi o abilitate care, în mod practic, ar reuși să salveze vieți, să contracareze niște situații de criză, de risc. Sau cum să gestioneze o situație de criză în caz de incendiu. Știu că se mai fac niște vizite; pompierii la școli fac niște instructaje, dar în practică nu prea se observă rezultate”, a spus Zamfir la DC News TV. 

„Mă gândesc de multe ori: în momentul în care se întâmplă un accident lângă ei (lângă elevi – n.r.), ei nu știu să reacționeze. În momentul în care vine cineva, îi ia de mână și spune: «Hai acum cu mine», câți știu să reacționeze? Să spună: «Lasă-mă în pace!» sau să țipe ca să atragă atenția? Ei, de obicei, se blochează. 

Nu știu lucruri foarte practice care sunt necesare pentru supraviețuire în viața de zi cu zi. Nu ne gândim neapărat că se va întâmpla o nenorocire, că va lua casa foc sau ceva de genul acesta, dar e atât de important să înveți să fii calm într-o astfel de situație și să ai în minte două-trei lucruri pe care trebuie să le faci ca să te salvezi sau să salvezi pe cineva drag”, a adăugat psihologul. 

Școala „omoară” motivația elevilor

În discuție, specialista a comparat programul unui adult, care lucrează 8 ore și beneficiază de pauze, cu situația elevilor, subliniind că aceștia nu au opțiunea de a-și stabili singuri programul, ci au doar obligații și un program extrem de încărcat.

„Și atunci le este foarte greu să găsească motivație. Și ce se poate întâmpla în timpul în care nu ai motivația de a învăța? Nu există, dar totuși trebuie să mergi acolo. Ori ești ascultător și conștiincios și faci până la extenuare, până ajungi să obosești și să nu mai poți să înveți, să ți se blocheze mintea, ori ajungi să te plictisești teribil și mergi acolo pentru că trebuie, dar nu îți iei angajamentul, nu îți dorești foarte tare să înveți și atunci stai”, a explicat psihologul.