Într-o ediție recentă a emisiunii „Părinți Prezenți” de la DC News TV, psihologul clinician Ana-Maria Zamfir a discutat despre burnout-ul educațional și boreout, două fenomene tot mai des întâlnite în rândul elevilor de toate vârstele. 

Burnout și boreout: ce sunt și cum se manifestă?

Psihologul Ana-Maria Zamfir a adus în discuție două probleme tot mai frecvente printre elevi: burnout-ul educațional și boreout-ul. Ambele reprezintă stări care afectează echilibrul mental și emoțional, fie prin suprasolicitare, fie prin lipsa de provocări. 

„Aceste două atitudini sunt niște stări care se creează în urma unor acțiuni profesionale sau familiale, roluri care se îndeplinesc. Și, în funcție de nivelul de solicitări, ne putem simți în zona aceea de boreout, adică plictisit dincolo de limită, sau de burnout, în sensul de consum excesiv de energie, din cauza exigențelor și acțiunilor care duc la un consum foarte mare de resurse și efort. 

Deci, unul se referă la stres cauzat excesiv din cauza faptului că se consumă foarte multă energie (burnout), iar celălalt este sindromul de plictiseală (boreout)”, a explicat Ana-Maria Zamfir la DC News TV. 

Întrebată dacă aceste stări se manifestă diferit la copii din diferite categorii de vârste, Ana-Maria a spus: 

„Din câte știu, din ce am întâlnit în practică sau în jurul meu, cred că nu are legătură neapărat cu vârsta. Cred că mai degrabă cei mai mari, elevii mai mari, capătă o independență în ceea ce înseamnă alegerile pe care le fac și intră într-o perioadă de revoltă în care, cumva, ies de sub tutela părinților sau sunt mai puțin ascultători; se revoltă foarte tare, vor să-și croiască ei propriul drum, vor să exploreze foarte mult ceea ce n-au apucat sau conform nevoilor vârstei. 

Și atunci, cred că cel mai mult ar fi afectați cei mici. Din ceea ce am observat eu în jur, cei care sunt în principal clasa 0, deci clasele primare, acolo se întâmplă cel mai frecvent să observăm fenomenele acestea, pentru că este presiunea mult mai mare, iar ei sunt dirijați mult mai mult”. 

Care sunt primele semne că micuțul tău se confruntă cu cele două stări?

Mulți părinți și profesori remarcă o lipsă de interes și implicare din partea elevilor, însă aceste atitudini sunt influențate nu doar de provocările academice, ci și de presiunile sociale și relaționale pe care le resimt în mediul școlar. 

De asemenea, provocările nu se opresc la școală, deoarece elevii continuă să fie solicitați și acasă, unde volumul mare de teme contribuie la starea lor de oboseală și stres. 

„Eu cred că se plâng destul de mulți, și profesori și părinți, de niște atitudini pe care le observă la copii, respectiv se spune mult despre o lipsă de interes. O lipsă de angajament. Este indiferent. Nu-și dorește să învețe, nu are o atitudine în regulă în ceea ce privește educația, școala, comportamentul ș.a.m.d.  

Dacă ne referim la eforturile pe care ei trebuie să le facă, trebuie să conștientizăm că nu sunt doar cele în relație cu abilitățile didactice. Deci nu doar la nivelul de cunoștințe. Vorbim inclusiv despre eforturi de adaptare la mediul acela social, în relațiile cu colegii, interacțiunea cu cadrul didactic, care are un rol superior. Este cel care dirijează, care penalizează, care oferă informațiile, evaluările, notele… 

Iar elevul când vine acasă nu este iertat. Nu și-a încheiat rolul, ca și un serviciu, să zicem. El își continuă rolul fiind nevoit să facă foarte multe teme – ne referim, în special, la ceea ce se întâmplă la noi, în România, unde este necesar ca ei să exerseze suplimentar, acasă, destul de mult”, a mai spus Ana-Maria Zamfir.