În emisiunea „DC Edu” de la DC News TV, realizatorul prof. univ. dr. Sorin Ivan a discutat cu prof. univ. dr. Oana Moșoiu de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității din București despre importanța și modalitățile de evaluare a profesorilor.

Discuția a abordat aspecte critice legate de eficiența și relevanța sistemului de evaluare actual.

Trebuie profesorii evaluați?

Prof. Sorin Ivan a deschis dialogul cu o întrebare fundamentală: „Profesorii trebuie și ei evaluați din când în când, nu-i așa? Cum stau lucrurile aici?”

Prof. Oana Moșoiu a fost de acord, însă și-a arătat reticența față de sistemul actual de notare a profesorilor:

„Nu îmi place chestiunea asta cu notele pentru profesor nici la nivel de discurs, nu sunt o mare fană a datului de note, pentru că nu așa funcționează evaluarea.

La cursul meu de evaluare abia în ultimul curs vorbesc despre punerea notelor, pentru că nota este o etichetă finală pe o evaluare de competențe. Întrebarea este cât de competenți sunt profesorii noștri și de unde știm asta.”

Gradația de merit nu este un instrument eficient de evaluare

Moșoiu a abordat și subiectul gradațiilor de merit, explicând că acestea nu reprezintă o evaluare completă a competențelor profesorilor:

„Pentru că depun un efort foarte mare pentru dosarele de gradație de merit, profesorii consideră că aceea este evaluarea lor, dar nu este așa. Gradația de merit este un concurs la care profesorii participă, iar miza fiind mare, efortul este la rândul său foarte mare.

Putem să facem o centralizare a tuturor dosarelor de gradație de merit și să iasă un raport în care vedem 300 de milioane de ore de formare, 200 de milioane de pagini de articole etc.”

VEZI ȘI: De ce nu se pot compara testele PISA cu evaluările naționale?

Profesoara a subliniat că aceste dosare, deși impresionante ca volum de muncă, nu reflectă neapărat competențele reale ale profesorilor. Ea a comparat aceste date cu rezultatele testelor PISA, care indică un nivel ridicat de analfabetism funcțional în rândul elevilor români:

„Pe de altă parte te uiți la PISA, care este un instrument valid, și vezi cele 200 de milioane de pagini, dar și analfabetismul funcțional semnalat de PISA. Pe cine cred? Cred instrumentul, pentru că dacă vă iau temperatura și vă spun că aveți 45 de grade Celsius, nu puteți să-mi ziceți că vă simțiți bine.”