Metoda Feuerstein, dezvoltată de profesorul Reuven Feuerstein, este o abordare terapeutică care vizează îmbunătățirea abilităților cognitive și metacognitive ale copiilor și adulților.

Aceasta a fost creată inițial pentru a ajuta copiii supraviețuitori ai celui de-al Doilea Război Mondial, care au trecut prin traume și abuzuri.

Recuperarea copiilor supuși abuzurilor

“Tot ceea ce înseamnă persoana abuzată sexual, minor care trece printr-un viol, poate fi ajutat de această metodă să revină într-o proporție de 80-85% la ceea ce a fost de dinainte de abuz?”, a întrebat psihologul Radu Leca

„Da, această metodă a fost creată pentru a recapacita și reechilibra copiii supraviețuitori ai celui de-al 2-lea război mondial. Erau copiii care au trecut prin traumele, știm cu toții și abuzurile care au fost produse de cel de-al 2-lea război mondial”, a explicat psihologul Otilia Todor.

Procesul metodei Feuerstein

„Profesorul Feuerstein lucra cu ei și îi testa cu testele clasice Raven și Ray. Pe atunci, acesta era în Franța și îi pregătea pentru a emigra în Israel. Mai târziu când a ajuns în Israel, la fel, ministrul Educației din Israel a spus «Ce se întâmplă cu copiii ăștia? Nu-i putem introduce pe toți în școala specială? Toți copiii ăștia au deficiențe, ce pot să fac cu ei?» și Feuerstein a spus așa «Dacă nu mă condiționezi de timp, eu pot să-i duc la în cea mai bună variantă a lor.»”, a adăugat aceasta.

Beneficiul evaluării dinamice

„Și așa a luat naștere de fapt programul de îmbogățire instrumentală și bateria de evaluare dinamică a potențialului de învățare. Pentru că Feuerstein a preluat de la Vigotsky, pe care l-a cunoscut, zona proximei dezvoltări și a împărtășit teoria acestuia și a pus-o în aceste caiete.

Adică, nu ne interesează să raportăm un copil la un șablon și la un eșantion. Ne interesează să-l ajutăm să găsească, să devină cea mai bună variantă a lui.
Adică evaluarea dinamică, evaluarea progresului meu în raport cu mine. Întotdeauna vom găsi oameni mai deștepți decât noi pe Pământul ăsta.

Întotdeauna vor exista oameni mai perfecți decât noi, mai deștepți decât noi, mai frumoși decât noi.
Ce ne interesează pe noi pentru copiii noștri? Să fie funcționali, să fie independenți, să gândească, să facă alegeri bune în viața lor”, a explicat Otilia Todor, expert în terapia Feuerstein.