Într-o lume tot mai digitalizată, preocupările legate de impactul tehnologiei asupra dezvoltării copiilor cresc. Marius Zamfir, psiholog clinician, specialist microbiomul uman, președinte al Asociației pentru Sănătate Mintală a Copilului, a participat la emisiunea Părinți Prezenți de la DC News TV pentru a explica în amănunt acest fenomen.
Consumul excesiv și efectele sale
“Dependența se creează la un consum de peste 4-5h/zi în medie și cred că și afectarea unui copil se poate produce de aici, cu toate că nu putem să facem astfel de studii. Multă lume a zis că nu poate fi un studiu pentru că trebuie să se realizeze cum se realizează un studiu. Într-un studiu real, ar trebui să ia un copil, să-l pun în fața ecranului să văd ce se întâmplă. Vă dați seama că lucrul ăsta niciodată n-o să putem să-l facem.
Deci ne putem baza doar pe ceea ce s-a întâmplat deja, pe datele care s-au întâmplat deja, pentru că din păcate am avut și părinți care au spus că au adus bebelușii din maternitate, au luat un suport de tabletă și până la 2 ani copilul și la baie și la masă și nonstop a stat nu mai cu ochii într-un ecran.” a transmis Marius Zamfir.
Impactul lipsit de interacțiune socială
“Deci dacă analizăm și facem autopsia psihologică a acestui tip de comportament, ne dăm seama că acest copil, fabrica lui dopaminergică n-avea cum să producă hormonii plăcerii, în interacțiune socială, pentru că el n-a avut parte de interacțiune socială și la un moment dat acele arii încep să se atrofieze.” a expus psihologul.
Sindromul copiilor Mowgli și teoria atașamentului
“Am și asociat în studiul meu inclusiv sindromul copiilor Mowgli, acei copii crescuți de animale, care chiar dacă au fost găsiți, nu s-a mai putut face nimic cu ei, pentru că creierul are niște ferestre de oportunități până în 5-6 ani. După aceea se mai pot face doar foarte puține lucruri pentru că creierul dacă s-a atrofiat pe zonele astea responsabile de dezvoltare de rețele neuronale, pe ce înseamnă relații sociale, foarte greu să le mai dezvoltăm după aceea. În teoria atașamentului, noi am învățat că un copil va avea ca adult atașamentul în funcție de ce atașament a primit el până în 2-3 ani.” a concretizat acesta.