De ce nu atrage România turişti străini şi cum se poate schimba asta. Poveştile reale, marele atu al României

Ce lipseste turismului din Romania
Fotografie de la frimufilms, Freepik

Operatorii de turism din România au reuşit să identifice câteva dintre motivele pentru care străinii aleg în număr foarte mic să viziteze ţara noastră. Conform ANAT, anual vin în România aproximativ 2...

Operatorii de turism din România au reuşit să identifice câteva dintre motivele pentru care străinii aleg în număr foarte mic să viziteze ţara noastră. Conform ANAT, anual vin în România aproximativ 2 milioane de turişti străini. Prin comparaţie cu ţările vecine, numărul este incomparabil mai mic. De altfel, cei de la ANAT au transmis recent că România este singura ţară din fostul bloc comunist care atrage acum mai puţin turişti străini decât înainte de 1989. 

"Albania, un stat care în 1990 era închis complet lumii, depăşeşte astăzi România de aproape 6 ori. Ungaria, cu o populaţie mai mică, atrage de 6 ori mai mulţi turişti. Bulgaria, cu ofertă similară, ne depăşeşte de 3 ori. Astăzi, cifrele sunt implacabile: Franţa - 101 milioane de turişti, Spania - 94 milioane, Italia: - 68,5 milioane, Turcia - peste 50 milioane, Grecia - peste 40 milioane, Albania - 11,7 milioane, Ungaria - 13 milioane, Bulgaria - 5,7 milioane, Polonia - 7,9 milioane, Serbia - 2,4 milioane, Ucraina, în război - 2,5 milioane, România: - 2,0-2,2 milioane turişti străini cazaţi", se menţionează în comunicatul ANAT. 

Printre motivele identificate de operatorii de turism din ţară, atât reprezentanţi ai agenţiilor de turism, cât şi de cei ai hotelurilor, se numără lipsa poveştilor, dar şi lipsa unei promovări reale a ţării, bazate pe adevăr. 

Dumitru Fechete, directorul unui complex hotelier din Băile Felix, a făcut mai multe precizări în acest sens. 

"Ne lipseşte povestea. Ne ducem prin străinătate şi ne prezintă lucruri banale, împachetate într-o poveste frumoasă. Noi nu ştim să facem asta, sau nu o facem cum trebuie. 

Ceea ce lipseşte României este promovarea, dar şi prezentarea reală a imaginii României. Pentru că străinii din păcate au o imagine deformată, negativă, despre România. Iar asta pe noi, pe hotelieri, nu ne ajută deloc când ne ducem să promovăm România. Dacă eşti consecvent şi serios în treaba asta, până la urmă vin şi rezultate", a declarat Dumitru Fechete în cadrul unei conferinţe de presă. 

Cehii şi slovacii preferă România

Directorul Fechete vine şi cu exemple clare de reuşită. Acesta explică cum complexul hotelier pe care îl conduce a reuşit, în ultimii 8 ani, să atragă turişti străini, prin tehnica paşilor mici. 

"În ultimii ani, am mers la târgul de turism de la Praga şi de la Bratislava. Avem un partener foarte serios acolo care cred că a promovat mai mult România decât a făcut-o Ambasada României. Am pornit colaborarea în 2017. Primul grup venit a fost de 7-8 persoane. Şi am ajuns anul acesta să avem grupuri aproape săptămânale de 25-30, chiar 60 de persoane. Vin duminica şi pleacă vinerea. Cehii şi slovacii ne-au spus că ei nu ştiau de România mai nimic, nu ştiau că România are soluţii de turism balneo. Am reuşit să construim această relaţie pe Cehia şi Slovacia foarte greu, cărămidă cu cărămidă, mai mult bazată pe reclama pe care ne-au făcut-o cei care au plecat de aici foarte mulţumiţi şi au povestit altor prieteni. E o formă de publicitate şi asta, dar la nivel mic. Dacă România la nivel de minister şi-ar permite să aloce câteva milioane de euro pe an, cum fac şi alte ţări, şi să facă o promovare la acel nivel, vă daţi seama că ne-ar fi mult mai uşor să mergem şi să promovăm o destinaţie", a mai declarat Dumitru Fechete. 

Operatorii de turism sunt de aceeaşi părere. România trebuie să înveţe să spună poveşti 

"Pentru promovarea României, comparativ cu produsele externe, în primul rând lipseşte povestea spusă cu entuziasm. Şi evidenţierea investiţiilor care se fac în mod real în România. Dacă mergem pe această direcţie, sunt foarte multe lucruri pe care merită să le spunem cu glas tare. România face paşi importanţi pentru a creşte nivelul investiţiilor turistice în ţară. Turiştii, atât din România cât şi cei străini, pot alege pe tot teritoriul ţării servicii comparative cu ce se întâmplă în străinătate. 

Trebuie să accentuăm ideea de poveste, că România are cu ce, şi că merită vizitată, văzută", a declarat şi Ana Voican, director al unei mari agenţii de turism. 

De altfel, acesta este şi obiectivul campaniei "România de 5 stele", promovată în această perioadă de mai multe agenţii şi lanţuri hoteliere din ţară: ca România să fie văzută cu adevărat şi vizitată de toată lumea, străini sau localnici. 

Continuă explorarea