Prof. univ. dr. Mihaela Rus, de la Universitatea „Ovidius” din Constanţa, spune că tranziția spre educația digitală este necesară, dar încă întâmpină rezistență din partea sistemului tradițional.
Mihaela Rus avertizează că mentalitatea tradiționalistă frânează digitalizarea școlii
"Orice schimbare aduce rezistență și să nu uităm de faptul că în această perioadă transformările sunt accelerate și determinate cumva de partea de digitalizare, de globalizare și de dinamica valorilor sociale care se schimbă și implicit au reconfigurat întreg sistemul educațional.
Oscilăm cumva între școala tradițională și școala bazată pe digitalizare, între tradiție și inovare, înlocuim practic ceea ce era tradițional cu o paradigmă conectivistă și constructivistă. Și, așa cum vă spuneam, este clar că pot să apară rezistențe atât din partea elevilor, cât și din partea cadrelor didactice.
Asta nu înseamnă că nu se poate implementa această trecere spre societatea aceasta digitalizată, dar este clar că persistă încă această mentalitate tradiționalistă, în sensul că profesorul este perceput ca autoritate supremă, iar elevul este perceput ca și subiect sau receptor pasiv al cunoașterii.
Cumva această paradigmă intră în conflict cu noile modele educaționale care trebuie să fie bazate pe colaborare și autonomie și gândire critică.
Știm că toată această schimbare este percepută diferit în funcție de autoeficacitate, așa cum spunea Bandura. Cu cât cadrele didactice au o percepție pozitivă asupra capacității de adaptare, cu atât le va fi mai ușor să integreze această adaptare. Cu cât vor avea o rezistență mai mare sau o atitudine negativă, cu atât va fi mai greu să se adapteze la această schimbare. Dar avem factorii facilitatorii care favorizează schimbarea mentalităților.
Vorbim de sprijinul psihologic și formarea continuă. Iată, acest proces de formare continuă poate ajuta pe profesorii care au această eficacitate scăzută să se adapteze la noua paradigmă. Vorbim de culturile organizaționale sau deschise, care promovează învățarea reflexivă.
Vorbim de leadership-ul empatic, educațional empatic, care să creeze cumva niște emoții pozitive asociate cu ceea ce înseamnă transformarea și schimbarea. Și, în ultimul rând, vorbim de recompensa inovației și valorizarea progresului, în sensul că nu mai punem accent pe recompensarea conformității, ci, din contră, pe inovare și această schimbare", a explicat prof. univ. dr. Mihaela Rus, de la Universitatea „Ovidius” din Constanţa.
