Eșecul din învățământ. De ce nu avem niciun orizont? Profesoara Silvia Mușătoiu arată de ce nu avem alternative
Numeroasele reforme din învățământ nu au adus nimic bun până la momentul de față. O spun cifrele și rezultatele îndoielnice ale elevilor români la unele teste și evaluări internaționale. Unde greșește statul aici?
La această întrebare a răspuns profesoara Silvia Mușătoiu în cadrul emisiunii DC Edu moderată de profesorul Sorin Ivan și difuzată în fiecare zi de luni la ora 20:00 pe canalul de YouTube DCNEWS.
Silvia Mușătoiu: „Știți, la început, România Educată fusese o idee bună, o inițiativă promovată de Academia Română. A fost apoi preluată de administrația prezidențială, însă nu a fost niciodată operaționalizată.
Operaționalizarea acelui program ar fi presupus bani, alocarea unor sume necesare pentru a putea fi implementate ideile propuse. Poate că ar fi fost idei bune, dar, nefiind aplicate integral, ci doar prin niște „ciupituri” din programul inițial, nu s-a întâmplat, în realitate, nimic.
Sorin Ivan: „Actualul ministru, profesorul David, care a fost prezent la noi în emisiune și va mai fi, a realizat un raport de diagnoză. Știm acest lucru, l-am mai spus. Este vorba despre un raport care a făcut o radiografie a sistemului de învățământ și a identificat problemele sale, numeroase, la toate ciclurile și pe toate palierele.
De aici ar trebui să pornească schimbarea. Aici avem o viziune. Din păcate însă, lucrurile sunt întârziate și frânate de austeritate. Poate că, după ce vom traversa această paranteză a austerității, vom putea începe reforma reală despre care vorbim și pe care cu toții o așteptăm.
Silvia Mușătoiu: Mie însă nu mi se pare că intenția este aceasta, de a începe o reformă reală. Mi se pare că, din când în când, apar doar niște rapoarte, inclusiv realizate în România, nu doar de organismele internaționale, care arată defectele sistemului.
Niciun raport nu arată însă cum s-ar putea elimina aceste defecte. Niciunul nu oferă o soluție concretă sau o viziune clară, un program care să aibă început și sfârșit, la finalul căruia să știm că vom fi mai sus, că elevii noștri vor ști mai mult și vor avea rezultate mai bune, inclusiv la testele PISA, atât de blamate, dar care reprezintă o altfel de evaluare.
Sorin Ivan: Avem PISA, avem OECD, avem TIMSS și altele care ne arată cum stăm. Dar, mai departe, în loc să folosim aceste concluzii, care, din păcate, nu sunt strălucite...
Silvia Mușătoiu: Nu avem nicio strategie de a îndrepta defectele evidențiate în mod repetat de aceste examene și de organismele internaționale.
Ele ne aduc constant în atenție problemele sistemului, iar pe baza lor ar trebui să acționăm. Numai că, din păcate, noi nu facem nimic.
