Avocata Cristiana Uzuna Carabaș, membră a Baroului Madrid, propune crearea unei platforme digitale adresate comunităților românești din întreaga lume. Aceasta ar facilita accesul la documente și servicii consulare, reducând birocrația și costurile pentru românii din diaspora.

„Ar trebui să fie o platformă care să fie adresată tuturor comunităților românești din toată lumea. Data trecută, ții minte că chiar ți-am trimis pe mail un proiect pe care eu l-am făcut ca o primă schiță. Nici măcar nu mă interesa să fie promovat politic. Vreau doar să se uite pe el, pentru că avea o perspectivă foarte pragmatică, de la firul ierbii, și trata chestiuni de genul acesta despre care vorbeam, precum și chestiuni mai mari care privesc investiții, diplomație economică.

Dar, până să ajungem la stratosfere, cred că cel mai bine este, prima dată, să ne gândim la cei mulți. O platformă electronică, digitală, care ar ajuta mai mult decât aceste birouri concrete. Pentru că, cu aceste semnături electronice, nu știu dacă se poate din punct de vedere tehnic, nu sunt o specialistă, dar dacă ar exista o înțelegere între Spania și România, și cu semnăturile electronice spaniole pe care le au, să poată semna documente românești, poate ar ajuta un pic sistemul. Dacă nu, să li se ofere și lor posibilitatea, contra cost sau gratis.

Eu prefer ca politica mea, și nu pentru că sunt avocat și că lucrez în privat – eu consider că, de exemplu, mă uit la alte state: au taxe consulare. Nu cum le aveam noi înainte, de 50-60 de euro pe document, oamenii nu-și permit. Dar o taxă consulară de 10 euro, de 7 euro pe document ar face niște filtre. Și oamenii, când s-ar duce acolo știind că au de plătit 7-10 euro, s-ar pregăti mai bine. Nu-și permit de fiecare dată să se ducă nepregătiți cu documentele.

Pe de altă parte, cei de la consulat nu sunt avocații lor. Ei doar fac. Când vă duceți la notar, notarul semnează împuternicirea, dar tu știi ce ai de făcut acolo. Aici există confuzii. Trebuie să facem un pic de educație, să le explicăm că atunci când se duc la ghișeu, ei trebuie să știe ce cer. Și cei de la ghișeu le rezolvă problemele. Dar, pe de altă parte, aceste puncte virtuale cred că ar fi mult mai utile și ar ajuta de o manieră mult mai directă. Dar trebuie să existe voință politică, pentru că au consecințe. Bănuiesc că STS-ul ar trebui să se ocupe de aceste aspecte. Dar ar ajuta foarte mult.

Gândiți-vă că, dacă are nevoie de un certificat de naștere al copilului, să spunem, certificatul spaniol, îl face repede pe net și, în două săptămâni maxim, îi vine pe e-mail sau îi vine prin poștă, la cutia poștală. Și nu s-a mișcat de acasă. Dacă are nevoie de același certificat românesc, să zicem că l-a pierdut sau l-a înstrăinat – trebuie să-și facă programare la consulatul românesc, când are programarea disponibilă în consulatul normal”, a explicat avocata Cristiana Uzuna Carabaș, membră a Baroului Madrid.