România a înregistrat 4.235 de accidente grave în 2024, soldate cu 1.478 de decese și 3.247 de persoane rănite grav, potrivit statisticilor Poliției Române. Aceste cifre indică o scădere cu 6,4% a numărului total de accidente, o reducere cu 4,3% a deceselor și o scădere cu 8% a persoanelor rănite grav față de aceeași perioadă a anului trecut.
Datele au fost prezentate în cadrul emisiunii „DC Conducem”, moderată de Florin Răvdan, care a discutat pe marginea acestor statistici cu expertul în conducere defensivă, Titi Aur.
Titi Aur: „Mașinile sunt mai sigure, dar accidentele nu scad”
Titi Aur a explicat că, deși numărul de decese a scăzut, numărul total de accidente este în creștere. Motivul principal? Evoluția tehnologiei auto, care permite protejarea mai eficientă a pasagerilor în cazul impacturilor.
„Această scădere a numărului de morți este un fenomen global, determinat de siguranța sporită a mașinilor și de intervenția mai rapidă a echipelor de salvare. Însă numărul de accidente, în sine, crește. Vorbim de sute de mii de tamponări anual în România, ceea ce înseamnă că indisciplina și lipsa educației rutiere rămân probleme nerezolvate”, a declarat Titi Aur.
Critici dure la adresa autorităților
În ciuda statisticilor, expertul atrage atenția că nu există un interes real din partea autorităților pentru îmbunătățirea siguranței rutiere. Potrivit lui, singura instituție care depune eforturi constante este Poliția Rutieră, în timp ce Ministerul Transporturilor, Ministerul Educației și alte instituții responsabile ignoră problema.
„Poliția Rutieră face tot felul de acțiuni, dar restul instituțiilor nu fac nimic. Ministerul Educației nu implementează programe de educație rutieră, Ministerul Transporturilor nu ia măsuri pentru infrastructură mai sigură. Ce sens au statisticile, dacă nu sunt urmate de acțiuni concrete?”, a spus Titi Aur.
Acesta susține că, în mod normal, astfel de date ar trebui analizate în Consiliul Interministerial pentru Siguranță Rutieră, iar măsurile necesare să fie discutate și implementate. „Dacă acum te duci la Ministerul Transporturilor și întrebi despre statistică, probabil nici nu știu că există”, a adăugat el.
Accidentele mortale rămân o realitate: „Aproape cinci oameni mor zilnic pe șosele”
Deși numărul victimelor a scăzut, România rămâne una dintre țările cu cele mai multe accidente rutiere mortale din Europa. În medie, peste patru persoane își pierd viața zilnic în accidente.
Titi Aur subliniază că principala cauză rămâne indisciplina participanților la trafic, atât a șoferilor, cât și a pietonilor. „Dacă vrem să reducem numărul accidentelor, trebuie să începem cu educația rutieră și cu sancțiuni mai dure pentru cei care pun viețile altora în pericol. Altfel, aceste statistici vor rămâne simple cifre pe hârtie, iar tragediile vor continua”, a concluzionat el.
Șoferii și pietonii sunt îndemnați să fie mai responsabili în trafic, în timp ce autoritățile sunt presate să ia măsuri pentru reducerea accidentelor. Rămâne de văzut dacă aceste apeluri vor fi auzite sau dacă statistica de anul viitor va arăta din nou aceleași probleme nerezolvate.