Titi Aur, expert în conducere defensivă, a explicat în cadrul emisiunii DC Conducem de pe DCNewsTV, care este dinamica mașinii în timp ce derapează pe nisipul rămas pe asfalt după deszăpezire.

„E un lucru pe care trebuie să-l știm, materialul antiderapant devine derapant după ce nu mai e gheață, zăpadă sau polei, pentru că atunci când pui nisip, nisipul cu sare sau nisip simplu sau ce se pune, când îl pui pe gheață, te ajută și ai aderență mai bună decât pe gheață dar când s-a topit și când mergi pe asfaltul ud sau uscat și intri în zona în care a fost pus material antiderapant și pe care a rămas nisip, nisipul devine foarte alunecos.

Nisipul înseamnă niște biluțe foarte, foarte mici și atunci anvelopa, în loc să calce pe asfalt, se ridică pe stratul de nisip, ca și cum ar face acvaplanare. În momentul ăla nu ai aderență.

Dacă mergi cu cauciucul pe pământ cu nisip, aderența este mult mai bună decât dacă mergi pe asfalt cu nisip. De ce? Pentru că anvelopa se afundă puțin, crampoanele cauciucului intră în acel material”, explică Titi Aur.

Cum eviți o derapare pe nisip

Titi Aur a explicat și cât de importantă este prevenirea unor astfel de incidente care uneori pot duce la dezastre pe șosele. Este important ca șoferul să știe din start ce are de făcut.

„Când mai ai și urme, este și mai periculos, pentru că mergi pe urme și ai încredere. Și când ai ieșit puțin de pe urme sau când nisipul respectiv a acoperit și urmele, îți rupe aderența. De aici ar trebui să știi să controlezi derapajul.

Cea mai importantă este anticiparea. Ce înseamnă? Văd unde sunt, văd că sunt pe un asfalt murdar, văd că sunt pe acea mâzgă care poate fi mai udă, mai uscată, poate fi noroi, poate fi nisip. Și atunci îmi micșorez viteza sau adaptez viteza în așa fel încât să nu alunec.

Etapa doi, să zic, după partea asta de anticipare, este prima inițiere. Trebuie să simt când pleacă mașina foarte, foarte puțin. Ca să simt asta trebuie să fiu atent, trebuie să fiu în poziția corectă în scaun, trebuie să fiu bine ancorat, pentru că mașina se simte cu spatele, nu se simte cu ochiul, nu se simte cu urechea. Așa se simte mașina și atunci când mașina pleacă puțin, eu ar trebui să fiu un scaun bine ancorat, bine pus în centură și simt asta și sunt atent la asta”, a mai spus Titi Aur.