Când conducem pe autostradă fizica mașinii se schimbă complet. Pentru că viteza este una mai mare decât cea cu care mergem în oraș, trebuie să avem în vedere anumite aspecte în privința schimbării dinamicii și mai ales să nu intrăm în panică.

Titi Aur a explicat, cu ocazia participării sale la cea mai recentă emisiune DC Conducem, difuzată pe DCNewsTV, un fenomen resimțit de mulți șoferi. Frânele întârzie să oprească mașina cu cât viteza acesteia este mai mare.

Vezi și: Ce este șoferul de București. Titi Aur: Un fel de șoferul cel mai șmecher

„Când te pui pe autostradă și mergi, să spunem, cu viteza legală, cu 130 km/h, câteodată zeci de kilometri cu aceeași viteză, nu mai ai senzația de viteză. Atunci, undeva, subconștientul tău spune că, dacă ar fi să oprești și ai pus piciorul pe frână, se oprește mașina. Ei, nu-i deloc adevărat la viteza aia.

Timpul tău de reacție face să parcurgi un spațiu mare până când atingi frâna. Pe urmă, o secundă și jumătate, care la 130 km/h înseamnă vreo 30, aproape 50 de metri, până când ai atins frâna. Pe urmă, când pui piciorul pe frână, mașina, la 130 km/h, oricât de bun ar fi sistemul de frânare, nu frânează ca la 30. Frânează într-un spațiu mult mai mare. Senzația, la început, când atingi pe frână, este că nici nu se oprește.

La 200 km/h, când pui piciorul pe frână, ai senzația că frâna e stricată, pentru că în prima parte, când frânezi, când apeși pe frână, nu se întâmplă nimic sau asta e senzația. Abia pe urmă începe să se oprească, pentru că ai inerție mare și sistemul de frânare nu poate să oprească mașina încât să-ți dea acea senzație că te duci în față. Atunci, ai senzația că nu oprește mașina.

Mașina care merge în față are aici (în spate) o bilă de plumb sus, imaginară. Ce face această bilă când frânez? Mă împinge în față. Când accelerez, mă dă în spate. Când frânez la stânga, mă înclină și-mi duce și spatele înspre dreapta.

Da, este ca și cum aș avea undeva o bilă de plumb imaginară care mișcă mașina de coadă, o coadă de pește. Ei, bila aia de plumb, la 130 km/h, când apăs pe frână, sunt disperat să se întâmplă ceva, mai trag și de volan, începe să-mi încline mașina. Când mi-o înclină, derapează, atunci am intrat în panică, nefiind antrenat cu astfel de situații. Și atunci, mersul pe autostradă ar trebui învățat și ar trebui să se treacă prin niște teste de frânare, de evitare, ca să înțelegi ce face mașina ta. E prea mult pentru România și bineînțeles că foarte mulți acum vor spune: „Păi, bineînțeles, dacă ai tu poligon, ai vrea să vină toți la tine!” Și acum, ce vrei, să venim toți șoferii la tine să te îmbogățim pe tine?

Nu, eu vă spun că așa ar trebui, ca să fii în siguranță. Și la noi se moare de 4-5 ori mai mult decât în Franța pe autostradă. Oare de ce?”, a conchis Titi Aur.

Citește și: Ce rol avea poligonul la școala de șoferi. Titi Aur a explicat