Preşedintele executiv FPIOR, Călin Cozma, avertizează că turismul din România are nevoie de promovare masivă pentru a atrage turişti străini. Lucru care, până acum, nu s-a întâmplat. Acesta a oferit spre comparaţie exemplul Turciei, Greciei şi Italiei, care au investit sume mari anul trecut în acest lucru.
Atragerea turiştilor străini în România nu se poate face fără promovare, iar fondurile alocate anual de autorităţi sunt infime în comparaţie cu ţări precum Turcia, Grecia sau Italia, care au înregistrat anul trecut cifre record pe acest segment, susţine preşedintele executiv al Federaţiei Patronatelor din Industria Ospitalităţii din România (FPIOR), Călin Cozma.
„Avem o problemă şi am mai spus-o şi în alte întâlniri: lipsa de promovare a ţării. Noi am folosit 5 milioane de lei anul trecut ca să promovăm România, în timp ce Turcia are 300 de milioane de euro pentru asta, iar Grecia, tot pe acolo. Dacă ne gândim şi la Bulgaria, anul trecut în ianuarie a făcut un contract pentru promovare doar cu Google de 2,5 milioane de euro. În 2024, de exemplu, a fost o creştere de turişti străini în toată Europa. Toţi au avut cifre record. Doar România a avut o scădere faţă de 2023”, a precizat Cozma.
Potrivit acestuia, în România există o problemă şi în ceea ce priveşte cheltuirea în totalitate a fondurilor de promovare alocate de autorităţi, scrie Agerpres.
„Bugetul alocat de promovare a fost de circa 20 de milioane de lei şi s-au cheltuit doar cinci. Şi asta e o problemă, că nu au reuşit să-l cheltuie. Adică e şi mic bugetul, de numai 20 de milioane de lei, respectiv 4 milioane euro şi reuşim să cheltuim numai un sfert din el. Am fost la început Ministerul Turismului, pe urmă Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului, după aceea a fost Economie, Antreprenoriat şi Turism, iar acum suntem Economie, Antreprenoriat, Digitalizare şi Turism. În momentul în care tu laşi turismul într-un minister, fără un secretar de stat, probabil cu doi directori care sunt de 30 de ani, nici nu ai cum să ai pretenţii să se rezolve această problemă”, a subliniat reprezentantul federaţiei.
Austria a investit 32 de milioane de euro în 2023 doar pentru Viena
La rândul său, Valentin Şoneriu, preşedintele FPIOR a dat exemplul Vienei în acest sens, care în 2023 a avut un buget de promovare de 32 de milioane de euro.
„Dacă ne uităm doar la Viena, a avut în 2023 aproape 32 de milioane de euro buget de marketing, strict pentru Viena, nu pentru Austria. Noi cu asta ne batem. Realitatea e că fără bani putem avea noi cele mai cele sarmale şi locuri, şi munte, şi brazi şi fix egal cu zero la finalul zilei, dacă nu băgăm bani serioşi, cum am zis. Gândiţi-vă că în anii ’80 Viena murea iarna. Târgul de Crăciun şi toată partea asta care se întâmplă acum nu exista. Ei au început să bage bani acum aproape 40 de ani şi au devenit probabil destinaţia, nu ştiu dacă numărul unu din lume de Crăciun, dar printre primele”, a adăugat Şoneriu.
În ceea ce priveşte concurenţa neloială, Călin Cozma a subliniat că în prezent se face o confuzie între evaziune fiscală şi concurenţa neloială în acest domeniu.
„În ţară există într-adevăr foarte multe unităţi de cazare neautorizate, persoane fizice care închiriază apartamente, bunici care fac cozonaci în apartamente. Avem într-adevăr o problemă, pentru că tot încercăm să găsim variante. Noi nu avem cum să găsim variante. Trebuie să vină instituţiile abilitate şi să dezvolte o procedură de control. Noi ne tot rugăm de ei cumva să lucreze aici. De exemplu, anul trecut au intrat în ţară 13 milioane de străini, dar în total au fost cazaţi 1,7 – 1,8 milioane. Eu înţeleg că mai facem tranzit, că unii mai muncesc, dar totuşi mie mi se par extrem de puţini câţi s-au cazat în România. Deci aici ar trebui să lucrăm şi tot aşa. Instituţiile trebuie să vină cu soluţii. Noi ridicăm problema, dar ei trebuie să spună care e soluţia”, a adăugat el.
Cătălin Mahu, vicepreşedinte FPIOR, a susţinut la rândul său că unul dintre lucrurile care ţin de federaţie este de a promova gastronomia din România.
„Foarte multe ţări îşi pun gastronomia ca stindard, oamenii vin să consume produse şi vor sta şi cazaţi, dar ei vin să consume produse. Şi atunci poţi să promovezi satul românesc, poţi să promovezi frumuseţile României, dar cred că trebuie promovată şi gastronomia. Oamenii aceia evident că vor sta cazaţi undeva”, a adăugat Mahu.
„Autorităţile să înţeleagă ce este turismul”
De asemenea, în opinia reprezentanţilor din industria ospitalităţii, prima măsură pe care ar trebui să o ia autorităţile pentru a susţine turismul ar fi „să înţeleagă ce este turismul”.
„Ar trebui să înţeleagă care este potenţialul turismului. Ar trebui să înţeleagă că noi în momentul ăsta avem un aport la PIB destul de mare faţă de alte industrii, dar cred că potenţialul este mult mai mare. La agricultură avem şi un minister şi are miliarde pompate în ea. Noi putem fi asimilaţi cu aceeaşi industrie în realitate, avem nişte mini fabrici împrăştiate la nivelul ţării dar niciun fel de sprijin. Noi facem mai mult sau mai puţin un serviciu mai rafinat în aceeaşi direcţie. Dar nouă nu ne dă nimeni nicio subvenţie, nu ne dă nimeni niciun program european”, a mai spus Valentin Şoneriu.
Federaţia Patronatelor din Industria Ospitalităţii din România (FPIOR) a organizat marţi, la hotel Peştera din judeţul Dâmboviţa, Conferinţa Naţională „Tendinţe în ospitalitate” unde s-au analizat temele prioritare ale industriei care ar trebui abordate cu actualii guvernanţi.