Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), o federație studențească ce reunește 130 de organizații din România și reprezintă peste 500.000 de studenți, a înaintat astăzi, 23 ianuarie, o solicitare către toți membrii Guvernului pentru a abroga dispozițiile art. XXIX alin. (1) din cadrul O.U.G. nr. 156/2024 care limitează aplicarea reducerii de 90% de care dispun studenții pentru transportul intern feroviar și auto.
Concret, ANOSR susține că noile reglementări guvernamentale au creat un regres considerabil în privința asigurării echității sistemului de învățământ superior, studenții confruntându-se cu numeroase probleme după adoptarea Ordonanței „Trenuleț”.
Studenții, la coadă la ghișee pentru biletele de tren. Numărul prea mare de persoane creează blocaje
Reprezentanții ANOSR au mai transmis: „Blocajele de la ghișee, situațiile problematice și dificultățile create pentru studenți, unele incertitudini legate de interpretarea prevederilor ordonanței pentru care încă nu s-au găsit răspunsuri clare, eliminarea posibilității de achiziționare a biletelor în online și, mai mult decât atât, timpul îndelungat necesar rezolvării tuturor situațiilor menționate anterior denotă o ignoranță nejustificată de care guvernanții dau dovadă, în special raportându-ne la faptul că impactul bugetar pe care îl are această măsură asupra reducerii deficitului bugetar este infim.
Aceste măsuri, care afectează toți studenții din România, adoptate în lipsa unor mecanisme de operaționalizare a prevederilor, ne fac să înțelegem faptul că deciziile executivului nu se bazează pe dovezi și analize concrete, ci pe rațiuni arbitrare.”
Impactul bugetar al reducerilor acordate studenților, nesemnificativ
Asociația studenților a mai explicat faptul că reducerile acordate studenților pentru transferul feroviar nu au un impact considerabil la bugetul statului.
„Pentru a putea demonstra factorilor de decizie faptul că nu există argumente raționale pentru care aceste austerități ar trebui să rămână în vigoare și că reducerea studenților la transportul feroviar are un impact bugetar nesemnificativ în raport cu bugetul general consolidat și produsul intern brut (PIB) al țării, am solicitat Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), încă din data de 08.01.2025, informații referitoare la subvențiile acordate pentru transportul feroviar al studenților, astfel încât să identificăm care este impactul real al facilității asupra bugetului de stat.
Cu toate acestea, pentru a evita trenarea procesului până la primirea lor, am apelat la analizarea datelor colectate de ANOSR în trecut și informațiilor ce se pot identifica în spațiul public cu privire la cheltuielile bugetare și valoarea subvențiilor acordate pentru transportul feroviar al studenților.”, au mai transmis cei de la ANOSR.
Studenții cer abrogarea Ordonanței „Trenuleț”. Reducerile pentru transport, doar 0,03% din PIB-ul României
Solicitările studenților vin în contextul prezentării impactului bugetar al reducerilor acordate pentru transportul feroviar: subvențiile de care au beneficiat aceștia până la începutul acestui an au reprezentat întotdeauna sub 0,1% din bugetul general consolidat și sub 0,03% din PIB, menținând un impact financiar extrem de redus, inclusiv în ultimii doi ani.
„Atragem atenția asupra faptului că din anul 2017, având în vedere că până în 2020 studenții beneficiau de gratuitate, valoarea subvențiilor și facilităților acordate pentru transportul feroviar al studenților nu a depășit niciodată pragul de 0,1% din valoarea totală a bugetului general consolidat sau 0,03% din valoarea produsului intern brut al României. Între anii 2017-2019, când transportul feroviar al studenților era subvenționat integral de la bugetul de stat, media cheltuielilor acoperite pentru această facilitate reprezenta 0,069% din valoarea bugetului general și doar 0,024% din valoarea PIB.
Scăderea impactului bugetar prin această măsură rămâne sub semnul întrebării și dacă ne raportăm la ultimii 2 ani, 2023 și 2024. Conform datelor publicate de trustul de presă Edupedu, cheltuielile acoperite pentru subvenționarea transportului feroviar al studenților, în contextul aplicării reducerii de 90% pe toate rutele feroviare în anul 2024, reprezintă doar 0,027% din valoarea totală a bugetului general consolidat și doar 0,01% din PIB, iar în anul 2023 valoarea subvențiilor reprezenta 0,021% din buget și 0,008% din PIB.
ANOSR susține faptul că soluția rămâne în continuare abrogarea prevederilor O.U.G. nr. 156/2024 care limitează dreptul legitim al studenților de a beneficia de transport feroviar redus cu 90%, deoarece nu există niciun argument justificat pe care Guvernul îl poate susține în legătură cu menținerea dispozițiilor. Astfel, ținând cont de impactul bugetar infim, problemele create cu privire la accesarea acestei facilități de către studenți, blocajele și timpul lung de reglementare și operaționalizare a măsurilor, solicităm guvernanților retragerea măsurilor restrictive legate de reducerea studenților la transportul feroviar impuse prin ordonanța de urgență.”, au mai transmis reprezentanții ANOSR.
Rămâne de văzut dacă solicitările studenților vor fi luate în calcul de Guvernul României. Un susținător al inițiativei studențești este Nicu Ștefănuță, eurodeputat și vicepreședintele Parlamentului European. El a discutat deja cu premierul Marcel Ciolacu despre remedierea problemelor cauzate de implementarea „Ordonanței Trenuleț”.