La cea mai recentă emisiune #Rezist, difuzată pe DCNewsTV, a luat parte, printre alți invitați, consultantul politic Sorin Nuță. El a descris felul în care operează boții pe TikTok sau alte platforme de socializare.
„Pe lângă faptul că s-au cumpărat multe conturi de TikTok și multe conturi de Facebook, există studii recente, pentru că și TikTok este recent. Față de Facebook, nu trebuie să ai urmăritori. Tu, de exemplu, postezi un video și el poate să ajungă la mai multe persoane, în funcție de cât de mult se uită alții la el. Adică, dacă s-au uitat 10 persoane din 100, îl duce mai departe la 1000 și tot așa.”
Sloganuri automatizate
Totodată, el a scos la iveală și câteva întrebări importante privind controversata campanie a candidatului câștigător din primul tur, Călin Georgescu. Acești boți despre care se vorbește foarte mult în ultimul timp sunt de fapt conturi automatizate pe rețelele sociale care pot urmări, aprecia sau comenta la postările oamenilor.
Citește și: Românii au aflat cine e Călin Georgescu. Mugur Ciuvică: O lună, în campanie, a stat cuminte
„Tu făceai clipuri pe TikTok, publicai acolo și vedeai cam cât primești. În momentul când specificai, de exemplu, «Călin Georgescu» sau aveai cuvinte cheie precum «demnitate națională», «patriotism» și lucruri de genul acesta, boții aceștia ce făceau? Veneau la tine și te ajutau cumva. Te simțeai singur? Era un caracter de organizare de biserică, din punctul meu de vedere. Cumva, te simțeai singur, te simțeai cumva departe de oamenii cu care vorbești zilnic și apoi intră cineva la tine la clipul pe care tu l-ai pus despre Călin Georgescu, testând chestia asta. Ai 1000 de vizualizări, dar uite, ai 500 de comentarii, ceea ce este imposibil. Ele nu veneau grămadă. Nu-ți imagina că ai postat videoclipul și au venit acum toate. Ele erau programate. Este o schemă foarte bine gândită”, a comentat Sorin Nuță
Instituțiile ar fi putut afla ușor din timp
Consultantul politic a mai pus, totuși, o întrebare esențială care ține de securitatea țării. Acele conturi, dacă ar fi fost create din România, ar fi fost nevoie să aibă o adresă unică, denumită generic IP. Astfel, instituțiile statului ar fi avut posibilitatea să prevină acest eveniment, spune Sorin Nuță.
Citește și: Declarația Universală a Drepturilor Omului: „Un document care nu a avut un statut obligatoriu”
„Ideea este că acele IP-uri unice au fost cumva date de la ANCOM.
ANCOM-ul trebuie să dea IP-uri unice. Și dacă ar fi, de exemplu, gândite pe România, atunci acestea ar trebui să fie de România. Dacă nu sunt din România, sunt din altă țară, pentru că probabil sunt niște instituții ale statului care ar fi trebuit să știe.
Totuși, așa cum spune Sorin Nuță, nici celelalte campanii nu au fost scutite controale stricte privind publicitatea politică. Nimeni nu a verificat codurile care trebuiau să însoțească acele postări ale celorlalți candidați.
„Eu am mai fost în câteva campanii politice cu oameni. Toată lumea era disperată să pună codul acela de mandatar. Ei bine, nu l-au pus, nu au pățit nimic. Adică, nu vedem nici măcar o demisie, o demitere. Nimic. Un precedent periculos pentru că și alții vor învăța să facă lucrul acesta…
Dacă, totuși, (Georgescu) trecea că ar fi cheltuit o sumă de bani, ce ne-am fi făcut atunci? El spunea că nu a cheltuit nimic. Cum mai motivai după aceea?”
Emisiunea completă: Camelia Spătaru, Miruna Munteanu și Sorin Nuță, LIVE la #Rezist cu Oana Stănciulescu