În ultima ediție a emisiunii DC Edu de la DC News TV, profesorii Ovidiu Pânișoară și Sorin Ivan au discutat despre suprasolicitarea elevilor. Deși intențiile sunt bune, volumul prea mare de activități școlare și extrașcolare îi împinge pe mulți spre burnout. 

Suprasolicitarea duce la respingere: când mai puțin înseamnă mai mult și mai bun

Suprasolicitarea elevilor este o problemă care poate duce la respingerea învățării, spune profesorul Ovidiu Pânișoară. El subliniază cât de important este să înțelegem nevoile reale ale copiilor și să facem cercetări concrete asupra modului în care aceștia răspund la volumul mare de informații. 

„Problema este că orice element de supraîncărcare, de suprasolicitare duce la respingere. Sunt o mulțime de studii care spuneau că, dacă vrei să scapi de un obicei prost, trebuie să-l forțezi, să faci mai mult din acel lucru, astfel încât creierul să asocieze senzația de rău care va urma cu comportamentul respectiv, ca să-l respingă. 

Noi ar trebui, în primul rând, să facem cercetări asupra a ceea ce se întâmplă în educație – ceea ce n-am făcut și nu face nimeni. Spun de foarte mulți ani că noi ar trebui să facem cercetări asupra a ceea ce se întâmplă în educație, în cazul de față profilul elevului: cum arată copilul acesta, cât mai este el de permeabil la anumite metode, cât de mult trebuie să introducem sau să nu introducem? 

Noi trebuie să găsim soluția de echilibru, să știm cui ne adresăm. Știți că fiecare profesor vine și spune: «Domnule, stai o secundă, că nu-i atât de mult de învățat!». Da, dar sunt toate materiile. Eu aș invita să meargă un profesor de specialitatea X și să învețe toate celelalte materii pe care le învață un copil de clasa a VII-a sau a VIII-a, să luăm ca exemplu”, a spus prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară la DC News TV. 

Timpul de joacă nu este o pierdere de vreme: elevii au nevoie să se și relaxeze

Profesorul a subliniat că, pe lângă învățare, copiii au nevoie și de timp pentru joacă și relaxare, la fel cum adulții își doresc momente de respiro după o zi de muncă. Nu putem să ne concentrăm doar pe studiu, așa cum într-o ciorbă nu putem pune doar pui sau cartofi, ci trebuie să adăugăm și alte ingrediente pentru un gust bun. Cu alte cuvinte, în orice este vorba de echilibru. 

„Să vadă dacă este capabil în timpul respectiv să învețe, să mai și trăiască, să se mai și joace, că până la urmă viața nu este numai despre a învăța, ci și despre a face și altceva. 

Și noi, după locul de muncă, vrem să ne relaxăm, să ne simțim bine. Avem nevoie de toate! E ca într-o ciorbă. Într-o ciorbă nu poți să pui doar pui, că dacă pui doar pui faci mâncare de pui, nu mai faci ciorbă. Trebuie să pui și morcovi, toate se combină pentru un gust bun”, a continuat dascălul.