În cadrul emisiunii Totul despre bani de la DC News TV, Alin Burcea, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), a vorbit despre maturitatea sectorului turismului în România și dificultățile întâmpinate în atragerea turiștilor străini.
Întrebat de jurnalistul Mihai Ciobanu dacă turismul este un sector matur în România, Burcea a subliniat că firmele cu vechime în industrie sunt capabile să reziste chiar și în fața unor crize, oferind exemplul companiilor aeriene care intră în faliment. „Companiile serioase care au vechime pe piață au niște fonduri de rezervă”, a spus Burcea.
România, la coada Europei în atragerea turiștilor străini
Când vine vorba despre bilanțul turiștilor străini, Burcea a reacționat ironic: „Care turiști străini?”.
El a explicat că România atrage foarte puțini vizitatori din afara țării, fiind la coada clasamentului european, cu doar aproximativ 2 milioane de turiști străini anual.
„Ne zbatem pe la vreo 2 milioane de mulți ani. Suntem ultimii din Europa. Cred că după noi mai este Albania dacă nu cumva ne-a depășit”, a precizat el, scoțând în evidență lipsa de impact a turismului românesc pe plan internațional.
Probleme de promovare și buget redus
Un alt aspect criticat de Alin Burcea a fost lipsa unei strategii eficiente de promovare a României ca destinație turistică. Deși țara dispune de frumuseți naturale – munți, mare și atracții turistice – acestea nu sunt bine valorificate din cauza lipsei de promovare adecvată:
„Textul acesta îl aud de 15 ani – «România are de toate». Adevărul este că nu are. Degeaba ai munți și lucruri frumoase dacă nu știi… aici este comerț, negustorie. Știi să-ți vinzi țara? Eu aș vinde-o, dar ca să pot să vând România trebuie să am promovare. Dacă n-am promovare mă duc acasă”.
El a criticat și bugetul modest de promovare al României, comparându-l cu un buget de firmă, nu de țară. „Anul trecut am avut un buget de promovare de 1,5 milioane de euro, acesta este un buget de firmă, nu de țară. Anul acesta am avut 4,4 milioane de euro”, a precizat Burcea, menționând totuși că ministrul Ștefan-Radu Oprea a făcut progrese în creșterea acestui buget.
Legislația achizițiilor, o barieră suplimentară
Burcea a atras atenția și asupra problemelor legislative care împiedică utilizarea eficientă a fondurilor pentru promovare. „Legislația de achiziții este una învechită și trebuie schimbată”, a declarat el, adăugând că există situații în care bugetele de promovare, deși infime, nu au putut fi cheltuite din cauza restricțiilor impuse de această legislație.