Într-o nouă ediție a emisiunii Ultrapsihologie, Ramona A. Dumitru, psihologul Radu Leca și Corina Neagu au vorbit despre tendința angajaților de a shimba frecvent locurile de muncă. Se pare că salariile mici nu sunt principalul motiv pentru care angajații aleg să plece dintr-o companie.
Angajații, păcăliți la interviu: se începe cu o minciună
Corina Neagu a explicat că mulți angajați își schimbă frecvent locul de muncă deoarece descoperă că realitatea din companie nu corespunde cu ceea ce li s-a promis la interviu. Lipsa de transparență și autenticitate în procesul de recrutare duce la dezamăgiri și, implicit, la părăsirea locului de muncă.
„Motivele sunt diverse și țin de motivația fiecărui om, nu putem să generalizăm. Dar putem să dăm niște exemple concrete. Sensul în muncă, cel puțin în ziua de astăzi, este complet diferit interpretat față de cum îl înțelegeam noi acum 20-30 de ani, de cum îl înțelegeau părinții noștri, care nu aveau atâtea opțiuni câte există în momentul de față. Nu aveau tentații, nu aveau internet, nu aveau posibilitatea să se informeze, nu existau joburile care există acum.
Gândiți-vă că peste 65% dintre copiii care intră azi în școală se pregătesc pentru joburi care nu există încă. Există nenumărate joburi online, și oamenii spun lucrul acesta în procesele de consiliere în carieră. Vin și spun: «Eu nu înțeleg ce presupune jobul ăla. Mă uit la titlul jobului și nu știu ce presupune». Sunt niște definiții atât de alambicate, niște fișe de post atât de complicate, de complexe, încât oamenii, săracii, sunt debusolați și nu se regăsesc deloc.
Ca să nu mai vorbesc de faptul că ceea ce se prezintă de multe ori la interviu nu se regăsește în mod real în companie. Între ceea ce se promite în cadrul unui interviu și situația reală după implementarea contractului individual de muncă este, de foarte multe ori, o distanță foarte mare. Se pleacă din start cu o dezamăgire și cu minciuni. Mie mi se pare că, în momentul de față, este o tranzacție între ceea ce înseamnă angajator și candidat și că nu mai punem mare preț pe autenticitate, transparență și comunicare directă, deschisă, în atragerea candidaților. Ori asta, în mod evident, n-o să țină oamenii în companii”, a spus Corina Neagu la DC News TV.
Salariile, singura problemă a angajaților?
Potrivit ei, oamenii rămân acolo unde se simt apreciați, respectați și pot fi ei înșiși. Nu poți să-ți lași emoțiile la ușă când intri la muncă, iar cei care încearcă să facă asta ajung să plătească un preț prea mare.
„Oamenii rămân în companii în care se simt bine, se simt apreciați, au proiecte în care să se implice, sunt respectați și vocea lor contează! Rămân acolo unde pot să se manifeste în mod autentic, pentru că, la finalul zilei, toți suntem oameni.
Nu putem să ne atârnăm emoțiile într-un cui afară când intrăm la serviciu și să zicem: «Eu n-am probleme acasă, copilul n-are probleme la școală, sunt zen». Putem să facem lucrul acesta, putem să disimulăm, și foarte mulți dintre noi, din păcate, o facem, dar pentru cât timp? Și cu ce compromisuri, și cu ce costuri? Deci, motivele sunt foarte numeroase, ca să spun așa, și nu sunt legate doar de bani!”, a punctat Neagu, consultant în resurse umane.