În cea mai nouă ediție a emisiunii „DC Edu”, prof. drd. Luiza-Nicoleta Moraru și prof. Maria Dan, împreună cu moderatorul prof. Ivan, au discutat despre diferențele dintre generațiile de profesori: cei formați într-un cadru educațional clasic și cei mai tineri, conectați la tehnologie, dar cu mai puțină experiență.
De asemenea, s-a discutat despre importanța mentoratului în integrarea noilor profesori în sistem, dar și despre nevoia de a păstra un echilibru între noile metode de predare și menținerea unor standarde de bază în educație și cultură.
Generația veche de profesori vs. generația nouă
Între noua generație de profesori și cea veche există o barieră, susține Luiza-Nicoleta Moraru, care crede că profesorii tineri sunt mai apropiați de elevi, dar le lipsește experiența.
„E așa o barieră oarecum între să spunem o veche generație de profesori și noua generație de profesori, mai apropiată de elevi, dar totuși cu mai puțină experiență. Și de aici cred că există, poate, o diferență”, a spus aceasta.
„Mai sunt și alte diferențe – nu vreau să le accentuez – care nu țin neapărat de oameni, ci de cadrul istoric, de timp. Profesorii care acum sunt la maturitate, au o anumită vechime, o experiență, vin din vechiul sistem, în care se punea accentul pe educație, pe lectură, pe sute, mii de cărți citite, pe cultură generală. Cei care vin acum la catedră – și, repet, nu-i criticăm pe ei, criticăm sistemul, criticăm mentalitatea aceasta a unui pragmatism exagerat și a consumerismului – nu au mai acoperit atâtea cărți prin lectură, vin dintr-un nou model educațional, au beneficiat din plin de era tehnologică, sunt copiii mileniului, să zicem, și de aceea apar aceste diferențe.
Dar nu înseamnă că trebuie să rămânem ancorați în vechile modele; trebuie să ne adaptăm, totul evoluează, dar, zic eu, cu păstrarea unor standarde minime ale educației, ale culturii, ale valorilor”, a precizat moderatorul emisiunii.
Importanța mentoratului în crearea unei punți între generații
În discuția de la DC News TV, Maria Dan a atras atenția asupra importanței mentoratului, dând exemplul unui fost elev care, cu sprijinul și îndrumarea profesorilor cu experiență, s-a integrat foarte bine în echipă și a evoluat rapid.
„Mai există acest mentorat, care ar trebui realizat în mod real. Am un exemplu de fost elev care este student și care a venit să predea, să ne ajute acolo unde nu am avut profesori. Acest copil, pentru noi, s-a integrat foarte frumos și a evoluat enorm, pentru că noi am fost foarte mult alături de el. Și atunci l-am sfătuit, i-am dat încredere și am vorbit mereu.
Schimbul acesta între generații trebuie realizat. Dacă noi, pe cei tineri, îi lăsăm să fie doar în «gășcuța lor» și atât, și atunci ei nu fac legătura cu vechile generații, cum suntem noi, și nu preiau din etosul nostru – pentru că și acesta se creează în timp – lucrurile nu se dezvoltă armonios. Nu trebuie să fie lăsați doar ei singuri, să vină și să se descurce…
Eu am curajul să-i dau clasă de matematică acestui copil, care anul trecut m-a ajutat cu elevii mei de clasa a XII-a, unde ne completam. El venea să facă pregătire cu ei”, a punctat Maria Dan.