În emisiunea „Cultură pentru toți”, criticul literar Daniel Cristea-Enache și scriitorul Flaviu George Predescu, membru al Uniunii Scriitorilor din România, au discutat despre cum era școala în trecut și cum este acum, dar și despre prejudecățile care încă umbresc sistemul educațional de astăzi. 

„S-a terminat vacanța, s-a terminat vara și toamna începe cu această revedere extraordinară cu profesorii, cu colegii și cu noile experiențe din orizontul vieții de elev”, a spus Daniel Cristea-Enache.  

Vacanțele școlare de altădată: trei luni de vară nesfârșită

Întrebat cum se simțea pe 15 septembrie, ziua în care toți copiii începeau școala, Daniel Cristea-Enache a spus: 

„Vacanțele, pe vremea aceea, erau foarte lungi, nu exista internet, nu existau platforme de comunicare, erai în lumea vacanței tale cu prietenii, cu gașca ta, cum se spunea pe atunci, timp de trei luni de vară nesfârșită, în care te bucurai de libertatea vacanței.  

Dar, apoi, era la fel de frumoasă, pentru mine, experiența aceasta a lui 15 septembrie, fiindcă te reîntâlneai cu colegii de clasă, cu tovarășii profesori și simțeai că aparții acestui cerc pe care nu-l aveai în vacanță. Deci, te întorceai, cumva, la rosturile tale și la bucuriile tale, care nu țineau de regimul vacanței, ci de regimul vieții cotidiene.  

E foarte important acest sentiment de colegialitate, de apartenență la un anumit grup, și din punct de vedere moral, psihologic, dar și din punctul de vedere al învățării. Înveți cu mai multă poftă împreună cu alții decât de unul singur”.  

Şcolile au început să semene cu o junglă?

„Ce spui de clișeele și de situațiile în care se spune că nu mai e ca înainte, că elevii au luat-o razna, că fac numai prostii, că drogurile sunt pretutindeni…? Cum să dăm la o parte și să vedem lucid, pentru că sunt și foarte multe lucruri bune care se întâmplă în școală?”, a întrebat Predescu. 

„Foarte ușor ne dispensăm de clișee și de stereotipii, văzându-le într-o perspectivă mai largă, istorică, temporală. Ne dăm seama că exact așa se spunea și despre noi, când eram de vârsta elevilor de astăzi. Exact așa se spunea. Generația mai vârstnică întotdeauna spune despre generația următoare că nu mai este serioasă, că nu mai are pasiune pentru carte, și acum ne-a venit nouă rândul să-i acuzăm pe elevii de azi”, a răspuns Enache. 

El a explicat că, în generația noastră, mulți oameni încă susțin aceste stereotipuri, deși și ei au fost afectați de ele când erau elevi. 

„Ei îi acuză pe elevii de astăzi că nu mai citesc, că nu mai învață, că nu au respect, că nu dau locul în tramvai și așa mai departe. Fiecare generație are, pe de o parte, experiența în care este acuzată că face aceste lucruri, și apoi, când se maturizează, are experiența de a acuza generația următoare că face aceste lucruri”, a conchis criticul literar.