Jurnalistul Val Vâlcu și sociologul Alfred Bulai au dezbătut tema „mâncatului românește”, slogan care se vede pe panourile publicitare în țara noastră din partea diverselor magazine.
Ce să mănânci bun într-o țară istoric săracă
„Se pune acum o reclamă sau un îndemn, l-am văzut pe ici pe colo pe afișe, pe panouri: Să mâncăm românește. Dar românii mănâncă prost, a fost o țară săracă, bucătăria e totuși rudimentară. Nu mai spunem că micii, sarmalele… nu sunt românești”, a explicat Val Vâlcu.
„Toate sunt turcești. În general, într-o cultură ca a noastră, de supraviețuire, am preluat fără probleme modele de la alții, nu ne-a deranjat. Mai mult decât atât, am inovat fiindcă nu am putut respecta regulile și rețetele. Chiar au ajuns mai bune decât originalele uneori”, a răspuns Alfred Bulai.
Ipocrizia maximă: 80% din produse sunt de import
„Dar ideea asta, să mâncăm românește… urlă stridiile pe rafturi, mai aduc niște mortăciuni din astea din Mediterană, o săptămână stau pe gheață, o săptămână în galantar. Șmecherii învață italiană, înainte era la modă franceza în meniuri. Nu știai ce mănânci, trebuia să pună traducere. Acum dintr-o dată mâncăm românește.
E reclamă la un hypermarket din ăsta. Și acum vine ipocrizia: 80% din produse sunt din import, vin din Polonia, Ungaria”, a adăugat Vâlcu.
„Mai ales că produsele de bază sunt aduse de cine știe de pe unde. Iar la supermarketuri produsele românești sunt vândute de firme românești, dar importate de prin Iordania”, a conchis sociologul.