Secretarul de stat în Ministerul Educației Florian Lixandru a vorbit despre un posibil motiv pentru care elevii români au rezultate foarte slabe la testările internaționale, în cadrul emisiunii DC Edu de la DC News TV.

42% dintre elevii de clasa a VIII-a, analfabeți funcțional

„Legăm rezultatele de la simularea Evaluării Naționale cu testele PISA. De ce avem acest procent alarmant de analfabeți funcționali? Vorbim de 42% dintre elevi, cel puțin așa ne spun aceste teste. Este într-adevăr îngrijorător”, a transmis moderatorul emisiunii, prof. univ. dr. Sorin Ivan.

„Da, este îngrijorător. Așa cum bine cunoașteți, elevii care participă la testările naționale sunt elevi selectați dintr-un eșantion. OECD-ul constituie acest eșantion de unități de învățământ și asupra lor se aplică testele internaționale. Aceste teste practic nu au caracter de obligativitate, nu se finalizează cu o notă. Vorbim de un grad de dezinteres atât din partea cadrelor didactice, cât și din partea elevilor.

După o oră de stat în examen, foarte mulți elevi se plictisesc și preferă să iasă. Sau foarte mulți elevi nu participă la testările internaționale pentru că nu au nicio finalitate pentru ei, nu se transformă într-o notă care să fie trecută în catalog”, a explicat Florian Lixandru.

Trebuie făcute campanii de conștientizare pentru a nu ne mai face de râs în Europa

„Nu există o emulație la nivel național cu privire la aceste testări internaționale așa cum se întâmplă în alte state, când elevii își doresc să participe, este o mândrie că au fost selectați să participe în eșantion. Este nevoie să lucrăm aici, în primul rând să fie o campanie de conștientizare cu privire la aceste teste.

Da, sunt și carențe în ceea ce privește pregătirea elevilor. Este de lucru atât cu elevii, cât și cu cadrele didactice care ar trebui să-și adapteze stilul de predare la aceste noi abordări. Practic, e o evaluare bazată pe competențe, nu pe memorare”, a adăugat Lixandru.