În cadrul emisiunii DC Edu difuzată pe DC News TV, profesorul universitar Radu Gologan ne împărtășește din opiniile sale asupra inteligenței artificiale și beneficiile sau dezavantajele acesteia în educație. Tehnologia, digitalizarea și inteligența artificială sunt fenomene care ne influențează viața în mod profund și rapid.

Optimism sau pesimism?

“O temă inevitabilă, pentru că face parte din viața noastră, este tehnologia: digitalizare, inteligența artificială. În ce fel influențează educația această tehnologie care practic ne schimbă, ne remodelează existența? Sunteți optimist? Aveți așteptări bune de la Chat-GPT, de la AI în raport matematica?” a întrebat prof. univ. dr. Sorin Ivan.
“Așa cum văd lucrurile sunt destul de optimist, așa cum se vorbește de multe ori, fără a fi în cunoștință de cauză, că specialiștii… avem destui specialiști, experți în toate domeniile, care n-au văzut aparatul sau obiectul respectiv niciodată.
Sunt foarte mulți care n-au intrat într-o cancelarie, n-au intrat să predea o oră la clasă. Pentru educație, așa cum a pornit, sigur, nu e bine. Vede de toată lumea, copiii au început să folosească inteligența artificială ca să-și facă temele, să copieze. Aici trebuie făcut ceva. Dascălul trebuie să fie pregătit. Ați văzut cum a fost cu pandemia? A durat un an jumătate până când dascălii să înceapă să știe ce trebuie să facă ca să facă lecțiile online ca lumea.” a explicat profesorul universitar Radu Gologan.

Pregătirea profesorilor

“Cum poate fi pregătit profesorul? Că iată, e o problemă cheie.” a subliniat Sorin Ivan.
“Cea mai bună pregătire este experiența proprie. Pentru că, dacă ar fi să ne luăm după câte școli din acestea online sunt și cursuri de specializare ș.a.m.d. fiecare nu mai știe cum să-și aducă niște bani pe fundația respectivă care face pregătire cu profesorii, cu învățătorii. Recunosc că m-am uitat de multe ori la astfel de chestii și în jumătate din cazuri n-au absolut nicio legătură cu pregătirea viitorilor profesori.” a conchis Radu Gologan.


Concluzie

Tehnologia este un aliat, dar și un provocator pentru educație. Ea oferă oportunități de învățare și comunicare, dar și riscuri de fraudă și superficialitate. Pentru a face față acestor schimbări, profesorii trebuie să se adapteze și să se pregătească continuu, folosind resursele relevante și fiabile. Numai așa pot oferi elevilor o educație de calitate, care să le dezvolte competențele și creativitatea.