Într-un interviu recent acordat DC News, Mircea Coșea, analist economic, a exprimat scepticismul său față de implementarea facturii electronice începând cu 1 ianuarie. Folosind o anecdotă istorică despre Napoleon și clopotele lipsă într-un sat, analistul argumentează că România nu este pregătită pentru această schimbare, având cel mai mic grad de informatizare din Europa. Acesta subliniază necesitatea unei transformări profunde a ANAF-ului pentru a facilita o trecere eficientă către o economie digitală, subliniind importanța unei abordări partenere între instituții și mediul de afaceri.
“Vedem că s-a implementat factura electronică de la 1 ianuarie. Este o măsură bună, mai trebuie făcut ceva suplimentar pe lângă aceasta?” a întrebat Mihai Ciobanu.
“Nu, eu nu, nu cred în această promisiune care s-a făcut din câteva motive. Primul motiv, e o anecdotă, care apare într-un celebru manual de economie belgian. O anecdotă de pe timpul lui Napoleon. Napoleon mergea prin sate și băteau clopotele, toată lumea aplauda, într-un sat n-au bătut clopotele și Napoleon s-a dus la primar și i-a spus: De ce nu bat clopotele? Primarul a zis: Majestate, din 1000 de motive. Poți să spui unu? Da, n-avem clopot. Și cu factura asta electronică, da, domnule, foarte bine, dar noi n-avem clopot. Noi n-avem instituționalizarea sistemului. Sistemul tehnic, nu poți, țara asta are cel mai mic grad de informatizare din Europa. Nu poți deodată să vii cu așa ceva. E foarte complicat. Vor fi, pierderi foarte mari, vor fi tendințe de a merge spre economia neagră. Deci nu cred în asta. ANAF, aici, dl. prim-ministru, actual dl. Ciolacu a fost singurul care a zis că trebuie reorganzat ANAF-ul și vămile. Până acuma n-a zis nimeni, foarte bine. Știți ce înseamnă asta? Câțiva ani de muncă. Deci trebuie informatizat, nu este, trebuie transformat dintr-un fel de poliție fiscală într-un parteneriat al mediului de afaceri, care să consilieze, care să meargă să vorbească, ca să se ajute să plătească, să știe cum să facă contabilitatea, trebuie să aibă specialiști, trebuie să aibă curaj ca să intre în companiile multinaționale.” a explicat Mircea Coşea.