În sezonul cald, tot mai mulți șoferi aleg să conducă în papuci, sandale sau chiar desculți, din comoditate sau din cauza temperaturilor ridicate. Această alegere aparent inofensivă se poate transforma însă într-un factor major de risc în trafic.

Titi Aur, specialist în conducere defensivă, a explicat, într-o intervenție video la DC News, ce pericole implică o astfel de decizie și de ce este considerată o practică periculoasă, dar și sancționabilă.

„Dacă nu ai nicio urgență în sensul în care să faci o manevră bruscă, nu se întâmplă nimic. Dar dacă te prinde polițistul, primești o sancțiune, pentru că nu ai voie”, a avertizat Titi Aur. Mai grav este, însă, ce se întâmplă într-o situație limită, în care reflexele și aderența contează enorm.

Papucii și mersul desculț: manevre întârziate, pericol iminent

Condusul în papuci sau cu picioarele goale poate părea o soluție rapidă pentru disconfortul termic, însă efectele pot fi devastatoare în caz de urgență. Titi Aur atrage atenția că în astfel de cazuri, controlul asupra pedalelor este semnificativ redus, iar șoferul riscă să reacționeze cu întârziere.

„Dacă ești cu piciorul gol sau cu papuc, nu vei avea aceeași reacție pentru că te atingi, te lovești, papucul se poate agăța de pedală și manevra poate fi cu o întârziere – uneori, cu o întârziere foarte mare. Cea mai periculoasă manevră e să iei piciorul de pe accelerație și să-l pui pe frână. Dacă papucul se prinde sub pedala de frână, dacă rămâne în urmă sau îți alunecă piciorul, riscul foarte mare e să nu apeși la timp pe pedala de frână”, a subliniat expertul.

În plus, mașinile moderne sunt echipate cu sisteme care analizează viteza de reacție a șoferului. Dacă această reacție este întârziată din cauza încălțămintei necorespunzătoare, sistemele nu se mai activează eficient, crescând pericolul în trafic.


Pantofii cu toc și sandalele – pericole ignorate de multe șoferițe

Și în cazul pantofilor cu toc sau sandalelor, riscurile sunt similare. Titi Aur a explicat că tocurile mari pot împiedica complet reacțiile rapide, mai ales când șoferul trebuie să frâneze brusc sau să evite un obstacol.

„La toc există riscul să se prindă și în covoraș, plus că nu stai cu călcâiul jos. Sub nicio formă nu trebuie condus așa”, a afirmat Aur. El le recomandă șoferițelor să evite urcarea la volan cu încălțăminte nepotrivită, indiferent cât de scurtă ar fi distanța parcursă.

De asemenea, sandalele – chiar și cele fără toc – pot crea probleme. „Și la sandale poate fi același lucru. De aceea, atunci când ne uităm la încălțămintea pilotului de curse, talpa este curbată în sus și lipită foarte bine, astfel încât să nu existe riscul să agăți. Nu trebuie să ai încălțăminte de curse la mașina personală, dar în niciun caz opusul”, a explicat expertul.

Ce recomandă Titi Aur pentru o conducere sigură

Specialistul susține că cea mai sigură alegere este o pereche de pantofi sport, comozi, cu talpă flexibilă și bună aderență. Asta le permite șoferilor să simtă pedalele corect, să reacționeze rapid și să evite situațiile periculoase.

„Nu sunt de acord nici cu bocancii cu talpa groasă, de nu simți nimic, pentru că există riscul să agăți pedala”, a mai spus Titi Aur, precizând că, deși este legal să conduci cu pantofi sport, este complet ilegal și riscant să conduci desculț sau în papuci.

Siguranța începe de la pantofii de pe pedală

Alegerea încălțămintei nu este doar o chestiune de confort sau estetică, ci un factor crucial pentru siguranța la volan. Indiferent de anotimp sau distanță, șoferii trebuie să țină cont de acest detaliu esențial. Așa cum avertizează Titi Aur, o manevră întârziată cu o fracțiune de secundă poate face diferența între o frână la timp și un accident.