Canicula din această perioadă ridică întrebări serioase privind siguranța rutieră, în special legat de comportamentul anvelopelor pe asfalt încins. În cadrul emisiunii „DC Conducem”, moderată de Florin Răvdan, expertul în conducere defensivă Titi Aur a explicat ce riscuri apar atunci când circulăm la temperaturi ridicate și cum trebuie să ne adaptăm stilul de condus în astfel de condiții.

Aderență mai bună pe asfaltul cald, dar cu unele excepții

Invitat în platoul emisiunii, Titi Aur a subliniat un paradox aparent: asfaltul încins poate crește aderența roților, dar doar până la un punct. Când temperatura depășește un anumit prag și asfaltul începe să lucească, apare riscul de topire superficială, ceea ce poate duce la o scădere ușoară a aderenței.

„Cu cât e mai cald asfaltul, cu atât ai aderență mai bună. Dar la extreme, când vezi asfaltul că lucește de parcă ar fi apă, iar afară sunt 40 de grade, iar asfaltul are 60, poate apărea o scădere a aderenței,” a explicat Titi Aur.

Pericolul real: supraîncălzirea anvelopei

Riscul major în zilele caniculare nu este aderența, ci supraîncălzirea anvelopelor, mai ales în cazul drumurilor lungi, parcurse cu viteză mare, cum este cazul autostrăzilor. Potrivit specialistului, anvelopele moderne sunt construite să reziste, dar există totuși scenarii în care se poate ajunge la explozie.

„Anvelopa se supraîncălzește mai ales dacă mergi distanță lungă cu viteză mare. Dacă mergi cu 130 km/h sau mai mult pe autostradă, anvelopa nu se simte prea bine. Teoretic, există riscul de explozie,” a avertizat Titi Aur.

Când poate exploda o anvelopă?

Explozia unei anvelope este, din fericire, un eveniment rar, dar nu imposibil. Potrivit lui Titi Aur, aceasta poate apărea din mai multe cauze, printre care:

  • Presiune incorectă în pneu (de obicei prea mică);
  • Defecte invizibile provocate de lovituri anterioare;
  • Uzură internă a carcasei;
  • Vechimea excesivă a anvelopei.

„O anvelopă poate să explodeze dacă este incorect umflată, dacă are defecte ascunse în structură sau dacă este foarte bătrână – adică peste 5, maximum 7 ani. Dacă are 10 sau chiar 15 ani, riscul de explozie este real, chiar dacă nu pare uzată la exterior,” a detaliat Titi Aur.

Conducere defensivă pe caniculă

Întrebat de Florin Răvdan cum ar trebui să conducem defensiv pe timp de caniculă, Titi Aur a recomandat atenție sporită la semnele de supraîncălzire ale mașinii și anvelopelor, evitarea vitezelor mari și verificarea stării tehnice a anvelopelor înainte de plecarea în drum lung.

De asemenea, el a atras atenția asupra faptului că mulți șoferi ignoră vechimea cauciucurilor și cred că dacă banda de rulare nu este uzată, atunci anvelopa este „ca nouă”.

Căldura nu e mereu dușmanul, dar cere responsabilitate

În concluzie, temperaturile ridicate nu afectează negativ anvelopele în mod automat. Dimpotrivă, aderența este adesea mai bună pe asfalt cald. Totuși, riscurile apar în condiții de extremă — temperaturi de peste 60 de grade la nivelul carosabilului, presiune incorectă în pneuri, sau anvelope prea vechi.

„În rest, anvelopa nu este afectată de căldură, decât pozitiv în sensul că ai aderență mai bună,” a mai spus Titi Aur.