Prof. Robert Florea, coordonatorul Centrului Municipiului București de Asistență Psihopedagogică, atrage atenția asupra nevoii tot mai mari de consiliere școlară, într-un sistem educațional în care un singur consilier ajunge să acopere, în realitate, peste 1.300 de elevi, deși norma legală este de 800.
El subliniază și dificultățile profesorilor în gestionarea aspectelor psiho-emoționale ale elevilor, din cauza unei pregătiri inițiale axate mai mult pe conținuturi academice decât pe intervenție psihopedagogică.
„Ca și cadru, arealul acesta al concilierii școlare, după cum am încercat cumva să crăionez la început, este unul foarte amplu, iar necesitatea lui decurge din chiar nevoile identificate, nu neapărat doar de către cel care realizează actul de conciliere, ci și de cel care își aproprie la un moment dat o nevoie pe care nu a putut să o exprime atunci.
Și atunci apare cumva, în mod organic, în mod natural, această necesitate de a încerca să creem niște zone, niște hașuri în interiorul unui sistem, care să se adreseze unor necesități pe care actorii sistemului educațional le reclamă.
Mai specific spus, e în felul următor: în activitatea curentă a unui profesor consilier școlar, adresabilitatea acțiunilor lui merge și către elevii tipici, dar și către elevii care au diverse cerințe educaționale. Și aici, o gamă largă de cerințe. Și deja se ramifică, se vascularizează foarte puternic tabloul, pentru că, dintr-un motiv sau altul, unul dintre motive fiind faptul că, de exemplu, la nivelul formării inițiale, asta e o chestiune pe care noi am identificat-o de suficient de multă vreme, la nivelul formării inițiale a unui profesor, chestiunile care țin de modalitatea de abordare psihopedagogică, de intervenție în afara zonei strict epistemologice în care este el format (adică vorbim despre strict zona de specializare), nu sunt suficient dezvoltate.
În momentul în care acel profesor iese cumva din această zonă, uneori, unii au niște dificultăți de ordin psihopedagogic de a întreprinde niște acțiuni care să nu neapărat să facă disciplina pe care o au orânduită atrăgătoare, ci mai ales în modalitatea de a încerca să îi atragă pe copii sau pe elevi din perspectiva psiho-emoțională.
Pe legislația secundară a Legii Educației nr. 1/2011, conform regulamentului de organizare și funcționare a centrelor județene de resurse și asistență educațională, normarea unui post de consilier se făcea la 800 de elevi.
Realitatea în teren era radical diferită, în sensul că, de exemplu, la nivelul municipiului București, un post de consilier era, de fapt, undeva la peste 1300 de elevi. Cu alte cuvinte, profesorul consilier furniza servicii specifice pentru peste 1300 de elevi. Uneori poate să aibă doar o singură unitate de învățământ, sau poate să aibă mai multe”, a explicat prof. Robert Florea, coordonatorul Centrului Municipiului București de Asistență Psihopedagogică.