Șoferii au trebuit să fie mai precauți în trafic, având în vedere zăpada depusă pe carosabil și temperaturile negative din ultimele săptămâni. Totuși, au existat numeroase accidente cauzate de neadaptarea la condițiile de drum sau de lipsa prevenției la volan.
În cadrul celei mai recente ediții a emisiunii DC Conducem de la DC News și DC News TV, Titi Aur, instructor de conducere defensivă, a explicat modalitatea de a preveni derapajul, în contextul drumurilor acoperite cu zăpadă și polei.
În dialog cu jurnalistul Florin Răvdan, acesta a atras atenția asupra pericolelor generate de schimbările bruște de aderență pe carosabil iarna, mai ales din cauza poleiului și a „gheții negre”, care pot apărea pe porțiuni de drum în mod neașteptat.
De asemenea, el a mai subliniat importanța anticipării acestor condiții și a testării frecvente a aderenței, întrucât, de cele mai multe ori, accidentele se produc dintr-o lipsă de pregătire și neadaptare la condițiile de drum.
„Pentru că este frig afară, cel puțin noaptea, în toată țara sunt temperaturi negative, în toată zona în care a nins, unde avem strat de zăpadă care s-a transformat și au rămas porțiuni cu zăpadă, se cunoaște că în timpul zilei se topește, dar nu într-atât încât să scăpăm de zăpadă, pentru că avem temperaturi pozitive în timpul zilei…
Și atunci acea zăpadă topită, acea apă se transformă în polei, apare gheața neagră și nu e permanentă și peste tot. Aici e principala atenție pe care trebuie să o avem. Sunt zone în care mergem pe asfalt negru uscat, sunt zone în care mergem pe asfalt negru ud, altele în care mergem pe asfalt negru care e de fapt cu gheață. Arată la fel – sau aproape la fel.
În același mic traseu de 100-200 m poți întâlni toate cele trei forme și care nici măcar să nu aibă aceeași succesiune – și gata: să mergi pe uscat, pe apă, pe gheață și tot așa… Putem să avem surpriza schimbării de aderență chiar de la un metru la altul. Anvelopa de iarnă este obligatorie iarna, este foarte bună, mai bună decât vara, dar atenție! Pe schimbări de aderență este surprinzătoare! Mai ales când mergem pe zăpadă bătută…
Anvelopa de iarnă are aderență foarte bună pe zăpada bătută. Dar când intri pe gheață, diferența de aderență e foarte, foarte mare! Dacă am merge cu anvelope de vară, ceea ce nu e recomandat, am avea aderență scăzută și pe zăpada bătută, și pe gheață și am fi obligați să mergem foarte încet. Când mergi cu anvelope de iarnă, prinzi încredere pe zăpada bătută, iar când intri pe gheață simți că ți-ar fi tras cineva preșul de sub tine. Trebuie să fim foarte atenți vizual, în primul rând, sau din loc în loc să testăm aderența, ne pregătim.
Unde apare stratul de gheață? În zone de umbră, când îngheață noaptea… Dar dacă suntem în zone cu zăpadă bătută – și o mai avem pe străduțele mici -, chiar în zona în care ai nevoie de aderență, adică înainte de trecerea de pietoni, înainte de viraj, înainte de intersecție… Acolo a fost cea mai solicitată zăpada… Acolo s-a transformat zăpada în gheață…
Și spunem că am avut ghinion (n.r. în contextul unui accident). Ce ghinion?! Exact acolo unde am frânat, era aderența mică. Nu e ghinion, e neștiință! Trebuie să te aștepți! Un șofer care înțelege acest mecanism trebuie să se aștepte că, mergând în linie dreaptă, are aderență bună, iar exact unde trebuie să frâneze – fie că e trecere de pietoni sau viraj, acolo aderența e mai mică”, a spus Titi Aur.
Cum previi și corectezi un derapaj al mașinii pe drumurile alunecoase
Titi Aur a mai explicat modalitatea de a aborda un derapaj al mașinii. Instinctiv, un șofer are tendința de a reduce viteza sau de a frâna în momentul în care simte că mașina derapează. Totuși, spune Titi Aur, acest lucru este greșit. Accelerarea și schimbarea direcției în mod corect face ca derapajul să rămână unul minor.
„Multă anticipare, atenție! Să nu ne bazăm că mașina ne ajută. Mai apare, pe șleau, acel mic derapaj, care poate deveni un derapaj mare dacă nu știm ce e de făcut. Ce trebuie să facem când pleacă mașina puțin de spate? Trebuie să virăm în partea în care a plecat spatele. Dacă spatele pleacă spre stânga, adică fața oarecum spre dreapta, noi virăm câtre stânga.
Nu reducem viteza, nu frânăm brusc! Este împotriva instinctului, într-adevăr. Atunci când mașina pleacă de spate, instinctul este cel puțin să reduci viteza. Orice reducere sau frânare duce la amplificarea derapajului. Dacă nu avem această îndemânare, mergem atât de încet încât să nu ajungem acolo”, a explicat Titi Aur.