Ramona Colea, CEO FlightClaim, a fost invitată la Interviurile DCNews unde a vorbit despre drepturile pe care călătorii cu avionul le au în anumite circumstanțe. Mulți dintre aceștia sunt departe de a le cunoaște iar pentru acest lucru ea a subliniat ce trebuie să știm în cazul în care ne alegem fără bagaje la debarcarea din avion.
„Cu orice companie aeriană, pierderea bagajelor este acoperită ca un drept al fiecărui călător. Trebuie să facem o diferență între pierderea bagajelor și întârzierea lor. Un bagaj este întârziat până la 21 de zile. Când au trecut 21 de zile de la data călătoriei, bagajul poate fi considerat pierdut. Mulți pasageri ne contactează, spunând că au venit ieri în țară și că nu a venit bagajul. Ce trebuie să facem? Primul lucru este că, atunci când nu a venit bagajul, nu plecăm acasă, ci rămânem la aeroport și completăm un formular care se cheamă Personal Iregularity Report (PIR).
În zona benzilor de bagaje vom observa birouri pe care scrie „Bagaje pierdute”. Ne adresăm biroului respectiv, împreună cu reprezentantul companiei aeriene, și completăm acest formular care menționează ce culoare avea bagajul, pe ce rută am călătorit. Sigur că pentru acest lucru avem nevoie de eticheta de la bagaj, pe care mulți o pierd. Nu spun că o aruncă, dar o pierd în timpul călătoriei.
Este important să păstrăm eticheta de bagaj într-un loc la care să avem acces. Deci, completăm acest formular și plecăm acasă, așteptând ca operatorul respectiv să ne contacteze și să ne spună: S-a găsit bagajul, trebuie să vi-l livrăm. Atenție, bagajul trebuie să vină acolo unde suntem noi, nu trebuie să ne deplasăm din nou la aeroport, nu trebuie să facem alte eforturi pentru a ne recupera bagajul.
Sigur că există posibilitatea ca, în cazul în care compania aeriană ne pune în această situație și noi ne deplasăm cu un anumit mijloc de transport, să păstrăm factura și să cerem companiei aeriene să o deconteze. Suntem în situația de întârziere de bagaj. Dacă bagajul a întârziat cinci zile, putem să ne cumpărăm bunuri de imediată necesitate, tricouri, produse cosmetice, dar lucruri de bun simț. Sunt și situații în care pasagerii și-au cumpărat blană sau parfumuri. Aceste cheltuieli vor fi decontate proporțional cu numărul de zile în care bagajul a lipsit, spune Ramona Colea.
Invitata emisiunii a mai spus și ce e de făcut în cazul în care bagajele nu mai apar deloc după ce au dispărut și cum se procedează cu decontarea banilor.
„După ce a trecut această perioadă de 21 de zile, dacă bagajul nu a fost primit, atunci poate fi considerat pierdut. Sigur că pe eticheta de bagaj apare un număr de kilograme, iar numărul de kilograme este înmulțit cu prețul pe kilogram care în acest moment, prețul este undeva la 25-30€. Prețul a fost actualizat în decembrie, conform Convenției de la Montreal cu rata inflației, iar acum, în decembrie 2024, acest preț se înmulțește cu numărul de kilograme al bagajului pierdut și pasagerul va primi, de exemplu, dacă are 20 de kg, undeva la 600€”, a mai spus Ramona Colea.