Pentru a intra cu dreptul în lumea cunoștințelor, proaspeții elevi trebuie să vine deja pregătiți cu unele aptitudini care sunt învățate sau întreprinse de la părinți și din mediul înconjurător.
Totuși, în unele cazuri există capcane, sunt unele abilități pe care, dacă se pune prea multă accent s-ar putea să devină cu ușurință un impediment pentru canalizarea concentrației asupra lucrurilor care țin strict de școală.
Prof. univ. dr. emerit Ioan Neacșu a vorbit despre toate aceste aspecte în emisiunea DC Edu, transmisă pe DCNewsTV.
„Dacă o luăm gradual pe treptele pe care le parcurge un elev, competența unui preșcolar ar fi legată de a ști să se joace, să comunice și să se exprime afectiv după starea reală pe care o trăiește.
Intrăm la clasele mici, unde intervin acolo așa-numitele competențe. În ultimul timp s-a introdus conceptul de literație. Comunicarea în limba română ca limbă maternă sau cea de-a doua limbă, ar mai fi zona raționamentului mentalului matematic, dar ar fi și elemente transversale, cum ar fi, de exemplu, să aibă o anumită atitudine față de ce învață. Asta ar intra, prin urmare, în competența de gândire critică constructivă”, spune profesorul Ioan Neacșu.
În acest sens, profesorul este de părere că în anumite situații, tehnologia, reprezentată prin gadgeturile de care se folosesc elevii, care de multe ori le oferă soluții și îndrumare rapide la problemele pe care le au la lecții să fie de fapt o distragere.
„Am mai putea vorbi de ceea ce simt că va fi curând și în învățământul primar, educația digitală sau pedagogia digitală, care antrenează un sistem întreg al școlii: profesorul de specialitate, dispozitive noi, limbaj noi, relații. Poate va fi acolo și o creștere a independenței copilului, care poate să creeze o distanțare socială. Trebuie să fim atenți”, a conchis profesorul.