Adrian Ionilă este proprietarul unui restaurant select din Milano. El a devenit cunoscut după ce, într-un interviu pentru Corriere dela Sera, a spus că nu găsește muncitori nici pentru 4.000 net pe lună.
În cadrul emisiunii Departe de România, de pe DCNewsTV, acesta a vorbit pe larg despre criza forței de muncă din țara adoptivă. Situația este critică, spune acesta, iar în cazul forței de muncă calificate în domeniul său, situația este și mai dificilă.
„Eu vorbesc de domeniul nostru pentru că asta fac și asta știu, dar mă refer la forța de muncă calificată. Pare că, după COVID, au dispărut toți. Nimeni nu mai știe o meserie, nimeni nu mai vrea să facă o meserie manuală. Acum parcă e o rușine, nu înțeleg chestia asta.
Toată lumea vrea să câștige bani în digital, vrea să lucreze de acasă, vrea să aibă flexibilitate în program, vrea să aibă flexibilitate la locația locului de muncă. Din motivul ăsta cresc salariile în anumite domenii.”
Gazda emisiunii l-a întrebat pe românul stabilit în Italia și dacă această lipsă de mână de lucru poate fi înlocuită de muncitori din Asia. Răspunsul proprietarului de restaurant a fost succint.
Citește și: Ce este Bacalaureatul european și cum i-ar ajuta pe tineri să fie pregătiți pentru universitățile din UE
„Cel puțin în domeniul nostru, nu. Îți explic de ce: într-un restaurant ca al meu, cu 100 de locuri, ai nevoie de 3-4 figuri de șefi. Un ospătar expert și două-trei figuri de ajutoare de ospătar. Ajutorul de ospătar poate fi înlocuit, poate fi un muncitor necalificat. Ajută, deschide o sticlă de apă, aduce farfuriile de la bucătărie la masa x, dar ospătarul, care e un profesionist, nu poate fi înlocuit.
El este biletul de vizită al restaurantului. El creează un raport cu clientul, el îți prezintă o sticlă de vin, știe să ți-o prezinte bine, îți prezintă o farfurie, știe să îți povestească toată istoria acelei farfurii, cum e în cazul nostru de carne, o rasă, o proveniență. El știe exact să îți spună și să îți povestească tot despre experiența pe care urmează să o trăiești.
Da, în schimb, o persoană necalificată, care nici nu vorbește bine italiana, nu poate face chestia asta și nu poate crea un raport cu un client și să-l fidelizeze”, a mai spus românul stabilit în Milano.