Profesorul Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației a fost prezent la cea mai recentă ediție a emisiunii DC Edu unde a vorbit despre volumul considerabil de mare al materiei pe care elevii îl au de învățat.

El a discutat, în cadrul emisiunii difuzate pe DCNewsTV, despre care ar fi soluțiile, astfel încât ceea ce învață liceenii și elevii de gimnaziu să fie mai aplicat.

Ei ar trebui să aibă parte de un program de învățare adaptat lor. Aceasta ar fi o soluție eficientă pentru programul foarte încărcat, relatează profesorul.

„Se pune problema a ceea ce se numește „Curriculum overload” – o încărcare curriculară. Da, pentru că ne dorim să facem mult și, pe de altă parte, tot apar teme noi. Ne-am dorit să facem și educație rutieră, și educație pentru sănătate, și educație pentru informare și combaterea dezinformării… și tot așa. Totuși, noi avem 30 de ore pe săptămână disponibile și atunci, aducând teme noi, automat tot ceea ce făceam odată nu mai încape”.

Secretarul de stat a spus că în acest caz, când elevii dobândesc mai multe cunoștințe cu materii mai variate, aprofundarea materiilor va fi limitată de timpul tot mai redus ale orelor de curs.

Citește și: Copiii și educația rutieră. Titi Aur: Numărul trotinetelor crește, dar infrastructura nu

„Dacă ne uităm în curriculum, avem competențele specifice și conținuturile cu care dezvoltăm aceste competențe specifice. Se pune întrebarea: În ce profunzime intru în acele conținuturi și care este limita… Din păcate, (profesorii) fac lucrurile cum le făceau odată sau, în loc să urmeze programa școlară și manualul se duc spre auxiliare care uneori nu sunt adaptate copiilor. Și atunci apare această încărcare, pentru că noi facem tot ceea ce este acolo.

O soluție, standardele de evaluare

Profesorul Bogdan Cristescu a dat și un exemplu clar de cum ar trebui să fie coordonate aceste metode de evaluare. În funcție de înclinațiile lor, eu ar trebuie să îndeplinească anumite cerințe, în baza cărora elevii ar urma să primească notele.

„Unul dintre instrumentele care poate regla asta și care a lipsit sistemului până acum, sunt standardele de evaluare. Dacă avem, de exemplu, romanul realist, ceea ce aștept eu de la tine (de la elev) sunt asta și asta și, dacă le știi, vei avea nota cutare. Nu avem un standard de notare. Am avut în 1999 niște standarde de notare pentru clasa a patra și la clasa a VIII-a, la română și la matematică, dar nu le avem acum. Este clar o nevoie, iar standardul este parte din curriculum.

Deja sunt lansate licitațiile. Din păcate, nu a fost timp și nu s-a prezentat nimeni, pentru că este o formare de foarte mare nișă. Dar acum, prin proiectul RECRED, standardele de evaluare pentru nivelul primar și de gimnaziu sunt primordiale și sunt primul lucru care începe. Pentru că, în realitate, așa vom regla cât de adânc intru într-un conținut. Asta ar fi soluția, sigur, însoțită de formarea profesorilor, însoțită de crearea unor comunități de practică între colegi, cercuri pedagogice și păstrarea măsurii” conchide secretarul de stat în Ministerul Educației.

Emisiunea completă: Profesorul Bogdan Cristescu, din Ministerul Educației, la DC Edu