Psihologul clinician și psihoterapeutul Ana Maria Zamfir a luat parte la ultima ediție a emisiunii Părinți Prezenți unde a discutat despre partea negativă a meditațiilor pe care copiii se văd obligați să le facă, în special în perioada de dinaintea examenelor de capacitate, sau de Bacalaureat.

Totuși, deși îi ajută, acest fenomen aduce și unele dezavantaje, atât pentru liceeni cât și pentru elevii mai mici. Totuși, ce impact au din punct de vedere emoțional și psihologic aceste meditații?

„Impactul este pe plan comportamental pe care le adopta (elevii) și atitudinea față de școală. Sunt și pe plan emoțional, dar mai ales pe planul voinței, pentru că ei sunt îndemnați să facă asta, nu este alegerea lor. Sunt cazuri fericite în care copilul spune că are o lacună și vrea să o acopere un gol. Mie mi se pare că este un maraton care a devenit cumva un stil de viață. Meditațiile la noi în țară sunt un fenomen generalizat.

În momentul în care copilul nu solicită el va fi îndemnat. Nu este conștient că are nevoie de acest lucru, nu își dorește să învețe mai mult. Părintele, din discuții cu alți părinți și văzând ce se întâmplă la școală, apelează la acești medidatori fără să îi ceară opinia. Atunci când nu este motivația lui, bineînțeles că nu va conștientiza și nu va aprecia acest ajutor”, susține Ana Maria Zamfir.

Nu va mai fi atent în clasă

Acești elevi ajung foarte ușor la ceea se numește burnout. Epuzarea psihică nu este anticipată de multe ori de către părinți, afirmă psihologul.

„În primul rând trebuie să ne gândim la timp. Cât anume înseamnă dintr-o zi obișnuită. Aceste meditații sunt cel puțin o dată pe săptămână sau, în unele cazuri, se ajunge la meditații zilnice. Mai punem și drumul până la meditație. Realizăm că acest lucru pe o perioadă lungă de timp duce la oboseală. Asta am simți și noi ca adulți. Îmi amintesc de perioada în care eram la vârsta lor, și eu am făcut meditații dar amploarea la care s-a ajuns la noi în țară este copleșitoare. Nu putem să spunem că pierde timpul pentru că învață dar copilul care învață aceste lucruri nu va mai fi atent în clasă. El se duce pe acest setting mental că nu învață de la școală. Muți nu mai merg la toate orele, pentru că nu mai este sursa întreprinderii acelor cunoștințe”, a conchis psihologul.