Comisarul Tudose Adrian, șeful Serviciului Furturi Auto din cadrul Poliției Capitalei, a transmis un mesaj pozitiv bucureștenilor în cadrul emisiunii Culisele Justiției de la DC News TV, atrăgând simultan atenția că precauția ne poate scăpa de situații delicate.
El a subliniat că nu există grupări organizate specializate în furtul de mașini în Capitală și că fenomenul este foarte redus:
„Vreau să transmit un mesaj de liniște pentru cetățenii Municipiului București: nu avem grupări specializate care să sustragă autoturisme pe raza localității. Din experiența profesională vă spun că sunt anumite tipologii ale infractorului. Acest gen de infracțiune nu este săvârșită de orice persoană, trebuie să aibă anumite abilități și cunoștințe… dar și tărie de caracter”.
Dispozitivele „Keyless Go”, o vulnerabilitate pentru mașinile moderne
Comisarul Tudose a explicat că furturile de mașini scumpe, echipate cu sisteme Keyless Go, implică utilizarea unor dispozitive electronice care pot citi și retransmite frecvențele cheii de contact, păcălind astfel computerul de bord. De aceea, a recomandat ca cetățenii să fie vigilenți și să verifice manual închiderea portierelor, mai ales în contextul în care există pe piață sisteme de bruiaj care blochează închiderea automată a mașinii.
„Este bine să fim precauți. În momentul în care coborâm din autoturism, să ne asigurăm că portierele sunt închise. Există pe piață sisteme de bruiere a semnalului care blochează închiderea”, a sfătuit comisarul, adăugând că, dacă cetățenii observă persoane suspecte pe traseu, ar trebui să fie atenți și să raporteze orice detalii suspecte poliției pentru a facilita restrângerea cercului de suspecți.
Piața furturilor auto în România, aproape inexistentă
În contrast cu situația din alte țări europene, comisarul Tudose a afirmat că piața furturilor auto din România a scăzut semnificativ. El a explicat că majoritatea românilor preferă să achiziționeze mașini prin contracte de leasing în loc să cumpere vehicule furate. De asemenea, furtul de mașini implică multiple etape și categorii de infractori, de la cei care fură propriu-zis autoturismul, până la cei care falsifică documentele și modifică seria de șasiu. Deocamdată, în România nu există indivizi care să facă toate aceste trei lucruri.
„În România nu mai există o piață de desfacere a mașinilor furate”, a concluzionat comisarul, subliniind că cererea pentru mașini furate a scăzut drastic în comparație cu alte regiuni din Europa.