Petruț Rizea, profesor pentru învățământul primar și psiholog, a vorbit în platoul DC News TV despre regulile privind absențele elevilor. Abia când un elev de gimnaziu acumulează peste 750 de absențe, directorul este obligat să anunțe serviciile de asistență socială privind riscul de abandon școlar.
Elevii sunt considerați în risc de abandon școlar doar după ce acumulează 750 de absențe!
În cea mai recentă ediție a emisiunii „Părinți Prezenți” s-a discutat, printre altele, despre abandonul școlar, în contextul în care, în ultimii zece ani, peste 350.000 de elevi au dispărut din registrele școlare înainte de a termina clasa a VIII-a.
„Depinde pentru cine a fost concepută această regulă. Eu o văd nepotrivită în anumite contexte și potrivită în altele: în familii în care există consum de substanțe, în care e o situație destul de gravă, în care părinții nu mai pot să se îngrijească de copil, copilul trăiește într-un mediu toxic, un mediu care îi face rău. Vezi că nu se prezintă la școală, cunoști și situația lui de acasă, te interesezi… Dacă consideri că e cazul și că e important, contactezi Protecția Copilului. Poate că ei vor face demersurile care să îl ajute pe copil, dar nu va scădea asta rata de abandon școlar.
Păi, bun, vei lua copilul respectiv și ce vei face, dacă îl iei de la părinți și îl duci în centrele de plasament? Ok, îl vei integra într-o școală, undeva, unde probabil nu se va integra, nu va vrea în continuare să învețe, să se implice și așa mai departe. E important să înțelegem că nu prin asta se reduce abandonul școlar, prin contactarea…
Încă o dată, insist pe chestia asta: e important, în anumite contexte, să iei legătura cu Protecția Copilului, cu CMBRAE, cu instituțiile care au, totuși, autoritate și au căi legale, pentru că tu, ca director sau ca profesor, nu te poți duce acasă peste ei. Înainte se putea, culmea. Am auzit că se făceau vizite pe acasă. Nu, eu nu rezonez cu ideea asta. Nu te poți duce peste părinte acasă și să îi faci morală, spre exemplu, să nu mai fie alcoolic și să aibă grijă de copilul lui, care nu vine la școală, pentru că se duce și cerșește la colțul străzii”, a spus Petruț Rizea.
Cum reducem abandonul școlar? Rolul burselor și al meselor calde
Profesorul a atras atenția asupra faptului că abandonul școlar nu se rezolvă doar prin intervenția specialiștilor în situațiile critice, ci prin măsuri mai ample, care să sprijine direct elevii.
El a subliniat cât de important este accesul real la educație gratuită, oferirea de burse care să motiveze elevii, crearea unor medii de învățare adecvate și asigurarea meselor calde la școală, care pot reprezenta un stimulent pentru copii să continue studiile.
„Acolo e vorba deja de o situație destul de toxică la care tu nu poți umbla. E vorba de specialiști. E vorba de oameni care trebuie să intervină. Dar nu prin asta se reduce rata de abandon școlar.
Rata de abandon școlar se reduce oferind, în primul rând, educație gratuită, care nu e gratuită, oferind burse care să-i stimuleze, oferind medii potrivite în școli, oferind mese calde.
Poți, chiar poți stimula copiii – e o chestie strategică – să vină la școală pentru acele mese calde pe care le primesc, pe care acasă nu le au. Și așa ai o pârghie de care te poți folosi ca să-i captezi și în procesul de învățare, în procesul de predare. Adică sunt mult mai multe modalități, dar știi cum se spune, acelea consumă mai mulți bani”, a conchis profesorul.