În cadrul emisiunii #Rezist realizată de jurnalista Oana Stănciulescu la DC News TV, istoricul prof. univ. dr. Carol Căpiță de la Universitatea din București a discutat despre rolul și percepția istoriei în educație, subliniind necesitatea de a adapta predarea acestei discipline pentru a fi relevantă tuturor elevilor, nu doar viitorilor istorici.

Percepția asupra istoriei s-a schimbat

Carol Căpiță a argumentat că percepția istoriei este adesea depășită și învechită, afectând modul în care aceasta este predată și înțeleasă: „Toate problemele pornesc și de la o definiție foarte rămasă în urmă a ceea ce este istoria. Istoria este privită tot mai mult ca o construcție a unei imagini, a ceea ce cred eu că s-a întâmplat, pentru simplul motiv că la fel ca în fizica cuantică eu nu am un contact direct cu lucrurile despre care discut.

Nu mă pot duce la Mihai Viteazul să-l întreb, așa că mă bazez pe percepția contemporanilor cu privire la ce a făcut Mihai Viteazul. Încercăm, din fragmente, să reconstituim, dar această reconstituire spune foarte multe despre cel care face acest lucru. Aici ai nevoie de un anumit echilibru. Sunt lucruri foarte tehnice asupra cărora istoricii încă discută.”

Manualele de istorie și predarea materiei, învechite

Căpiță a continuat, criticând relevanța manualelor de istorie actuale: „Care-i finalitatea istoriei? Dacă o privim ca pe o simplă modalitate de a înșira pe hârtie evenimente, da, manualele de astăzi nu fac doi bani. Pun mereu o întrebare simplă: La ce îi folosește stomatologului meu faptul că știe istoria lui Ștefan cel Mare pe de rost? Eu merg la stomatolog nu pentru că știe istoria lui Ștefan cel Mare, ci pentru că îmi scoate dinții cu eficiență.

Așadar, disciplina școlară se adresează tuturor celor care nu vor fi istorici de meserie. Aici în general avem o problemă, pentru că foarte mulți profesori vor să facă din elevii lor mici istorici. Nu, trebuie să fac o disciplină școlară care să fie relevantă pentru cineva care nu va face istorie.”