Folosirea abuzivă a girofarurilor. Titi Aur explică cum ar trebui să se procedeze de fapt

Folosirea abuzivă a girofarurilor. Titi Aur explică cum ar trebui să se procedeze de fapt

Mașinile de poliție și alte autospeciale pornesc uneori sirena chiar în mijlocul ambuteiajului. Așa apar uneori suspiciuni din partea participanților la trafic că acești șoferi se folosesc girofar pentru a nu mai pierde timpul în coloană, fără să aibă vreo urgență.

Titi Aur a explicat care este procedura în alte țări, și cum trebuie să justifice șoferii autospecialelor folosirea girofarurilor superiorilor lor.

„Sunt și unii care fac abuz și își pun girofar. Unii își montează în bara din față, prin mască, tot felul de luminițe care te păcălesc. Aici e o discuție complicată. Ar trebui ca autoritățile să îi poată depista pe cei care abuzează, iar eu, ca șofer, să știu că doar atunci când este unul legal sunt obligat să îi dau prioritate.

Dar și aici avem o problemă, pentru că și cei care au dreptul să aibă girofar abuzează de multe ori. Era o vorbă dinainte de Revoluție: când vedeai o mașină de poliție, de miliție, cu girofar, se spunea: cred că a băgat bere nu știu unde și se grăbesc. Pe vremea aceea nu găseai bere mereu; trebuia vânată, ca să o poți cumpăra.

Și în ziua de astăzi se abuzează. Eu am văzut și cred că fiecare dintre noi a văzut mașini de poliție care stau la rând și, la un moment dat, pornesc girofarul și trec. Închid girofarul imediat după. M-am cam plictisit de astfel de situații. Și când vezi asemenea faze, iar apoi vine una în care chiar sunt în misiune, îți vine să te întrebi: Oare chiar e urgent?, ca în povestea cu băiatul care a strigat lupul.

Domnul Tătu povestea că trebuia să ajungă la aeroport, în Belgia, când circulația era aglomerată. Polițistul belgian care îi conducea a cerut acceptul pentru a folosi girofarul. Colegii români l-au întrebat de ce. „Avem niște colegi care pierd avionul”, i s-a spus. Răspunsul a fost: Nu, și au stat la rând, dar au prins totuși avionul. Acolo ceri aprobarea ca să folosești girofarul, pentru că nu poți cere aprobarea de trei ori pe zi, la fiecare intersecție. Șefii tăi consemnează fiecare utilizare, ceea ce înseamnă că ai avut o misiune.

Bineînțeles, dacă ai o intervenție urgentă, pornești girofarul, îți îndeplinești misiunea și apoi raportezi. Trebuie să existe o misiune reală. Chiar și atunci faci raport: ai folosit girofarul sau ai cerut voie. La noi nu este reglementat clar nici acest lucru.

Mai mult, nici culoarea girofarului nu este reglementată bine. Când vezi un girofar roșu, ar trebui să oprești — așa scrie în regulament. La noi, când vezi girofar roșu, de multe ori nu oprești. Și poate că, într-o zi, chiar este nevoie să oprești și tu nu mai oprești. Iar autoritățile ar putea spune „De ce n-ai oprit?”, iar tu să răspunzi: Pentru că de multe ori voi circulați cu girofarul roșu fără urgență” a explicat expertul în conducere defensivă, Titi Aur.