
Acvaplanarea, cel mai periculos lucru pe ploaie. Cum ne dăm seama că riscăm să facem asta
Titi Aur explică ce este acvaplanarea, dar şi cum putem evita să ajungem în această situaţie.
"Acvaplanarea rămâne cel mai periculos fenomen, pentru că mașina plutește pe stratul de apă, doar cu fața, doar cu spatele, dar de obicei cu toate patru roțile, timp în care mașina nu mai rămâne nici perfect echilibrată, face mici mișcări laterale, adică început de derapaj și atunci ești pus într-o situație foarte complicată.
Dacă reduci amplifici derapajul, dacă accelerezi, continui acvaplanarea, ceea ce înseamnă că vei continua această plutire și cu cât e mai multă și mai lungă plutirea, cu atât pericolul de a nu mai urmări drumul este mai mare.
Mai mult, acvaplanarea nu apare neaparat pe linie dreaptă, poate să apară și în ușor viraj. Acvaplanarea poate să nu fie, să zic, perfect echilibrată, dacă pot să spun, pentru că acele șleauri prin care stă apa pot fi diferite și atunci te trage mai mult de o parte, mai mult de alta, adică te pune în derapaj și fără ca tu să faci greșeala de a reduce. Și atunci singura variantă pentru a nu ajunge în acvaplanare este anticiparea", a declarat Titi Aur la DC Conducem.
"Anticiparea pe care trebuie să o faci în funcție de ce anvelope ai. Dacă ai anvelope de iarnă, e un avantaj, pentru că acele anvelope aruncă mai multă apă și mai ușor apa, adică mai puțin probabil să faci acvaplanare cu anvelope de iarnă, dar în această perioadă, cel puțin acum când înregistrăm noi, adică început sau jumătatea de octombrie, o mare majoritate de conducători auto nu sunt au trecut încă la anvelopele de iarnă, ceea ce e normal, pentru că pericolul de zăpadă, de îngheț, de la plus 6 grade în jos este destul de mic.
Dacă mai sunt și cu presiunea în anvelope un pic greșită și în mod special dacă e un pic mai mică, ceea ce se poate întâmpla pentru că n-am verificat, atunci pericolul de acvaplanare este mai mare, pentru că anvelopa puțin desumflată duce la ridicarea mijlocului anvelopei și calcă mai mult pe flancuri, ceea ce înseamnă că poate să adune apa acolo și din nou pericolul de acvaplanare crește, deci fiind în acest pericol trebuie să anticipăm", a mai spus specialistul.
VEZI MAI MULTE ÎN VIDEO