De ce în unele cazuri e mai periculos pe 4 decât pe 2 roți? Titi Aur explică unde poți greși

De ce în unele cazuri e mai periculos pe 4 decât pe 2 roți? Titi Aur explică unde poți greși

În cea mai recentă emisiune DC Conducem, expertul în conducere defensivă Titi Aur a explicat de ce unele vehicule de teren pot fi mai periculoase decât altele, chiar dacă intuiția este una de siguranță, în special când ne gândim la ATV-uri.

„Acele ATV-uri sunt foarte periculoase. Dacă te urci pe o motocicletă cu două roți și mergi, chiar dacă roata mai alunecă puțin, deși e făcută pentru off-road, simți imediat pericolul. Ești pe două roți, iar asta înseamnă echilibru. Dacă aluneci un pic sau faci o greșeală, pericolul devine evident. Motocicleta este periculoasă, dar nu la fel de periculoasă ca ATV-ul.

În general, cei care se urcă pe ATV sunt dornici de aventură. Faptul că stai pe patru roți îți dă senzația falsă că ești în siguranță deplină. ATV-ul este capabil, în general, să treacă prin locuri dificile: gropi, apă, chiar și râuri. Pentru cineva obișnuit doar cu asfaltul, senzația e impresionantă. Crezi că nu ți se poate întâmpla nimic și începi să mergi din ce în ce mai tare.

Doar că ATV-ul este foarte periculos pe cele patru roți. Nu e ca o mașină pe asfalt, care rareori se răstoarnă. ATV-ul se poate sprijini și bloca în șleauri, în gropi sau în alte situații. Dacă mai faci și o manevră greșită, de exemplu, într-un viraj de stânga virezi prea mult și accelerezi sau ATV-ul se oprește brusc într-un obstacol, pericolul de răsturnare este foarte mare.

Iar când te răstorni cu ATV-ul, doar soarta decide: poate scapi cu o julitură prin boscheți sau pe pietre, poate lovești cu capul de ceva, sau, cel mai periculos, ATV-ul cade peste tine. Și nu este deloc ușor. Nu vine peste tine pentru că este foarte greu. Te poate lovi cu diverse piese dure și atunci apar accidentele grave.

Vedem periodic astfel de accidente, și nu cu profesioniști. Un profesionist nici măcar nu iubește ATV-ul. Un motociclist profesionist, cu excepția celor specializați pe ATV-uri și cascadorii, preferă tot motocicleta. Aceștia reușesc să facă adevărate minuni: merg pe două roți, pe o roată, sar cu el. Dar aceea e deja altă categorie, exact cum am compara un șofer obișnuit cu unul de raliu. E cu totul altă discuție și nu toți sunt capabili să facă asta”, a explicat Titi Aur, expert în conducere defenisvă.